Waarom hebben mensen geen wintervacht?

Dieren zijn er allemaal op gemaakt om te overleven in diverse temperaturen. Wintervacht, zomervacht, het wordt allemaal vanzelf geregeld.

Hoe komt het dat mensen dit niet hebben?
Is het niet gek dat wij niet uit onszelf in barre temperaturen kunnen leven, maar hiervoor kleding hebben moeten uitvinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Daar is geen duidelijk bewijs voor.

Als je uitgaat van het gangbare ide dat de mens van de mensapen afstamt en van de savanne komt, is er geen evolutionair voordeel om je haar kwijt te raken. Er word gespeculeerd dat het nuttig zou zijn om oververhitting te voorkomen, maar dat verklaart niet waarom geen enkel ander savanna dier dat heeft gedaan. Gnoes, zebra's en giraffes hebben allemaal vacht en raken niet oververhit.

Een alternatieve redenatie is dat mensen een aquatisch stadium hebben gehad. Dan heeft het wel nut om je haren kwijt te raken. Hiervoor is echter geen steun binnen de wetenschap, omdat het niet mooi past in het idee dat we direct van apen afstammen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, dat Vuurvliegje;

De mens heeft zijn eigen zomer- en wintervachtje gemaakt door middel van kleding, woningen en verwarming.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oermensen hadden wel een veel dikkere lichaamsbeharing, maar zijn die kwijt geraakt toen de mens zelf betere alternatieven ging ontwikkelen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook is er enig bewijs voor het idee dat de moderne mens oorspronkelijk uit Afrika stamt en in het klimaat daar geen warme vacht nodig had.
Later hebben groepen zich afgesplitst en zijn o.a. in Europa gesetteld waar ze met hun kale vel niet bestand waren tegen het klimaat en zelf bescherming hebben uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om het overleven. Hóé je dat doet, is niet relevant.

Sommige soorten hebben een zomer- en een wintervacht.

Sommige soorten trekken naar een plek waar het warmer is, of waar meer voedsel is.

Sommige soorten beperken hun energiebehoefte door in winterslaap te gaan.

Sommige soorten (de mens) bedekken zich met andermans vacht.

't Is allemaal een vorm van aanpassing. *Als* je maar overleeft. De mens slaagt daar prima in.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb met mijn antwoord aan willen geven dat er geen waarom *is*. Het gaat erom dat je overleeft door een werkende aanpassing te vinden. De wintervacht is slechts één van de vele mogelijkheden. Wij hebben een andere mogelijkheid gevonden.
Want dieren kunnen niks uitvinden, maar mensen wel.!
Waarom kunnen dieren niet praten en wij wel heb je wel eens na gedacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het geen slecht antwoord er staat alleen niet bij wat hij precies bedoeld. ik geloof in de schepping en God gaf ons mensen een intelligentie die dieren niet hebben. Die werden dus standaard uitgerust met de nodige aanleg om een dikkere vacht te krijgen als het kouder word, mensen hebben genoeg hersencapaciteit om die dingen zelf te bedenken. Alles in de natuur is uitgedacht door Hem tot in de puntjes. s.v.p. niet weer discussies over religie of evolutietheorieen ik zet alleen maar hoe ik het persoonlijk zie, als reactie en niet als antwoord. Je krijgt van mij een +1. Niet voor de duidelijkheid van het antwoord maar wel omdat ik me daar in kan vinden.
Zou fijn zijn zo`n wintervacht,brrrrrrr het is echt koud!!!MAAR...........
zou jij zo behaard willen zijn?en dan in de rui,je hele huis onder de haren net zoals bij bv een hond dus?ik moet met 1 hond en 2 katten al eigelijk 2 x per dag stofzuigen laat staan als we als mens ook nog eens een zomer en wintervacht hebben.Nee.....
Gelukkig hebben wij zomer en winter kleren,en als ik het echt koud heb dan zet ik de kachel een graadje hoger!!!!Al zijn er voor de honden ook al zomer en winterkleren te verkrijgen maar dat ziet er net zo raar uiit als dat wij een zomer en winter vacht zouden hebben:>}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelijk heb je ik zou een dagtaak hebben aan het wegscheren haha
mensen gebruiken een hogere intelligentie die ervoor zorgt dat ze zich aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je niet traint daar wordt je niet beter in... Omdat wij zelf vachten maken als het koud wordt, krijgt het lichaam nooit de kans om er een te ontwikkelen, en dus moeten we nu onze vachten zelf maken en aantrekken...
En heden ten dage mag je niet eens meer gaan trainen om 's winters een vacht te maken, want dan krijg je een fikse bekeuring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik scheer me nog steeds elke dag hhahha flauw grapje ..maar de mensen hebben meestal een huis en kleding om zich te beschermen.