Wat waren onze voorouders?

van wat stamt de mens nou echt af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Poet
10 jaar geleden
We komen van Mars!
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/130829_mars_leven

Het beste antwoord

Zo ongeveer, alleen zijn chimps en mensen wat meer verwant dan chimps en gorilla's. Zo zeer verwant dat chimps en mensen normaal gesproken in hetzelfde geslacht zouden worden geplaatst. De groep die uit Afrika wegtrok was Homo sapiens, gewone moderne mensen die in die korte tijd niet veel geevolueerd zijn. De voorouder van mensen, chimps en bonobo's en een grote reeks uitgestorven soorten leefde ongeveer 5 miljoen jaar geleden, de eerste Homo sapiens dateert van 160 000 jaar geleden.

Er is wel een haaiachtige voorouder van de mens geweest, maar eerlijk gezegd is daar niet zo heel veel over bekend. Er zit een gat tussen de eerste bekende vertebraten en de vissen met kaken, waarvan wij tot de kwastvinnigen (Sarcotpterygii) behoren. Hier is een dier dat wat op de gemeenschappelijke voorouder van mensen en andere beenvissen leek. http://en.wikipedia.org/wiki/Guiyu_oneiros (430 miljoen jaar oud)

De afsplitsing met haaien is ongeveer 480 miljoen jaar geleden en valt ongeveer samen met het ontstaan van kaken. De verwantschap met haaien is dus maar heel gering, in de tijd dat Guiyu oneiros rondzwom waren er al haaien die er ongeveer als de moderne soorten uitzagen. Een probleem bij dat onderzoek is denk ik dat tijdens het onstaan van kaken en benige structuren de dieren nog hoofdzakelijk kraakbeenskeletten hadden die slecht fossileren. Het eerste dat we dus zien zij de al verbeende kaakdelen, op het moment dat de diergroepen al lang van elkaar afgesplitst zijn.

Afstamming van haaien zelf is er niet, omdat de tanden van haaien al een soort specialisatie zijn, onze tanden zijn op een andere manier gevormd, die meer overeenkomt met kwastvinnigen. De kwastvinnigen hebben allemaal hetzelfde glazuur dat alle viervoeters hebben, ik dacht dat het tandglazuur bij de Coelacanth zelfs op de huid werd afgezet, zodat de huid een uitstekend schuurpapier was gebruikt door de inwoners van de Comoren. Er is dus periode van ongeveer 50 miljoen jaar tussen de gemeenschappelijke voorouder van Guyu eneiros en de eerste haaien, draakvissen roggen et cetera. Verder hebben kwastvinnigen nog een hele reeks interessante overeenkomsten met de viervoeters.

Gemeenschappelijke afstamming is een grondslag van de evolutietheorie en nogal onomstotelijk, omdat iedereen een voorouder heeft tot zo ongeveer het oneindige. De eerste levensvormen komen ook niet noodzakelijk van de Aarde, het is niet ondenkbaar dat ze met een stuk ruimtepuin zijn meergereisd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met biologie heb ik geleerd, dat de mens, gorilla en chimpansees van dezelfde soort afstammen, een soort oeraap. Een groep van hen evolueerde in de chimps, een andere in de gorilla's, en de groep die later wegtrok uit Afrika evolueerde in de mens. Maar het is nog niet 100% duidelijk of dit waar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen zijn al eeuwig onderhevig aan het proces van evolutie. Dus sowieso zijn onze "voorouders" niet dezelfde "soort" mensen als dat wij nu zijn, als we het al mensen kunnen noemen.

Wij zijn ontstaan uit de primaten.
De soorten uit het geslacht de Australopithecus worden beschouwd als directe voorouders van de soort Homo, waartoe de huidige mensensoort behoort.

Er zijn nog steeds discussies gaande over welke soorten mensachtigen en apen echt voorouders zouden zijn van de mens, of welke eerder een aanverwante van de soort was. Zeker is alleszins dat we teruggaan tot de primaten.

Als je nog verder wilt teruggaan dan dat, kom je natuurlijk in veel eerdere stadia van de evolutietheorie..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Adam en Eva zijn het in ieder geval niet.
Als je er verder in wilt verdiepen lees dan in aanvulling op het antwoord van "destilleglimlach" (wat een originele naam trouwens) http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ;) Ik zou ook verder kijken dan alleen wikipedia, sowieso als je zaken opzoekt rond Darwin, kun je heel interessante dingen lezen. Ook het jeugdboek "Kaas en de evolutietheorie" legt in mijn ogen op een hele goede en verstaanbare manier heel het evolutieproces uit. (Maar dat wijkt wel een beetje af van je vraag van waar wij afstammen, gaat meer specifiek over de evolutietheorie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zijn het in ieder geval niet Adam en Eva?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat Adam en Eva alleen zoons hadden en die samen geen kinderen kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat Adam en Eva sprookjesfiguren zijn. en die kregen alleen maar sprookjeskinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij je vermelding van de centraalstelling van de genen is het wellicht correct de bedenker te noemen: Richard Dawkins. (The Selfish Gene) En om compleet te zijn is de "genetic drift" nog als derde evolutie-mechanisme te vermelden. .