Stel, je verbrandt 3000 kilocalorieën per dag. Blijf je dan gemiddeld op hetzelfde gewicht als je ééns in de drie dagen 9000 kcal tot je neemt?

Informatie over gezondheidseffecten volledig buiten beschouwing gelaten, daar gaat de vraag niet over. Ik wil graag weten hoe dynamisch ons lichaam is wat betreft het gewicht. Ik ben benieuwd of ons lichaam 6000 kilocalorieën kan opslaan in een dag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In theorie kan het. Er zijn echter wel een aantal mitsen en maren. Het lichaam zal dan 1500kcal opslaan als glycogeen(koolhydraten) en de rest als vet. Als je 3000 kcal per dag verbrand zal je in de eerste dag je glycogeenvoorraad (koolhydraten) al opgemaakt hebben. De overige 2 dagen zal je dus alleen vet kunnen gebruiken. Hierdoor kan je bijvoorbeeld minder sporten en ben je sneller buiten adem (vet verbranden kost meer zuurstof). Ook zal het lastiger worden om die 3000 kcal te verbranden.. Je lichaam gaat namelijk zuiniger om met energie als je niets eet. (je celdelingen en weefselvernieuwingen zullen langzamer gaan) 9000kcal is wel een uitdaging om binnen te krijgen maar het is mogelijk (renners uit de tour de france nemen ongeveer 6000kcal per dag in). Al heb je misschien wel intraveneuze toediening nodig, en moet je lichaam in goede conditie zijn.

Nee, natuurlijk niet. Als je 3000 kilocalorieën per dag nodig hebt, dan moet je die ook per dag tot je nemen. Twee dagen niks eten brengt je lichaam in de spaarstand. Dan ben je niet in staat om erg actief te zijn. En als je er vervolgens 9000 kcal tegenaan gooit dan raakt je maag overbelast en gaat protesteren. Misselijk, opgeblazen, buikgriep, je beroerd voelen. Vergelijk het eens met een auto: met een lege benzinetank kan je niet rijden, en de tank stroomt over als je er drie keer de hoeveelheid benzine in wilt gieten. Ik denk dat je met zo'n eetpatroon na een tijdje uitgemergeld bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100