Waarom hebben kamelen vaak scheve, ingezakte bulten?

Ziet er zo vreemd uit van de hangende bulten....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.9K

Het beste antwoord

In tegenstelling wat hierboven staat is het dus niet dat er vet in de bulten zit nadat ze veel water hebben gedronken.

De bulten zijn de energiereserves die een kameel aan kan spreken als er voedselschaarste is. Dus als er geen schaarste is staan ze rechtop. Krijgen ze een tijd weinig eten binnen dan spreken ze hun vetreserves aan en zakken de bulten dus weer in.

In dierentuinen zie je vaak dat de bulten scheef staan, dit is waarschijnlijk meer te wijten aan het feit dat ze daar altijd goed te eten krijgen. Het is voor het dier niet normaal meer om vet op te slaan simpelweg omdat dat nooit nodig is. Het kan ook zijn dat de dierentuin ze soms dus op voedselschaarste zetten, maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat ze meestal in een graslandschap gezet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jup, dus ook +1 voor jou. Ze zijn eigenlijk een beetje de modellen onder de dieren, te mager ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helder antwoord, tnx! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist ; stijve bulten zijn een teken van noodzaak tot voedselopslag wegens schaarste, en die is er in de dierentuin nu eenmaal niet.

Andere antwoorden (5)

De vetvoorraad is even niet op peil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn ze zogenaamd leeg, als ze 120 liter water drinken (maximaal) dan zitten ze snel vol... en staan ze rechtop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat wordt een soort vet-emulsie... Die dieren zijn niet gek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik had ook kunnen zeggen: Dan rennen die kamelen allemaal naar een plastische chirurg met hun sheve ingezakte bulten...
Kwestie van lekke bult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de jaren gaan ze hangen, dat zie je wel vaker trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel U?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het klimmen der jaren zakken de bulten Peter, dat heeft te maken met de wet van Newton als ik me niet vergis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol hier dacht ik ook al aan :-P +1
Kamelen zijn bekend om hun bulten. De kameel heeft er twee, de dromedaris één. In deze bulten wordt geen water opgeslagen, zoals wel eens wordt gedacht, maar vet. Hierdoor kunnen ze dagen zonder water en voedsel. Ze zijn ook zeer zuinig met vocht en verbruiken zo min mogelijk.
Bronnen: