Klopt het dat bloed naar ijzer ruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
21.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet naar ijzer maar wel naar koper

Antwoorden (3)

Ja, bloed heeft een sterke metaalgeur, vergelijkbaar met de geur als je muntjes lang in je handen houd bijvoorbeeld. Als je ooit in aanraking zou komen met een grote hoeveelheid bloed vergeet je die geur nooit meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik, dat ijzer helemaal niet ergens naar ruikt. Wat ik wel opmerk dat bloed enigszins ruikt, zoals ijzer smaakt,als je er aan likt.
Ergens is dat wel logisch, aangezien bloed o.a. ijzer bevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm Moolkees, spreek je jezelf hier niet 'n beetje tegen? Eerst zeg je dat bloed nergens naar ruikt en vervolgens dat 't naar ijzer ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef aan, dat ijzer nergens naar ruikt, maar wel naar bloed smaakt, als je er aan likt.
Druk ik me onduidelijk uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, nu zie ik 't. Leesfout van mij!
Ondanks dat er in bloed heel weinig ijzer zit (enige grammen) ruikt en smaakt het duidelijk naar ijzer.
(eigenlijk roestgeur).
Mensen met een scherpe neus kunnen (niet verzinkt) ijzer wel degelijk ruiken, de oxidedeeltjes die zich vormen en in delucht terecht komen , wat ook bij slijpen en lassen gebeurt, hebben een kenmerkende geur.
Zo proef je bij rare gebakken biefstuk (nog rauw van binnen) ook deze typische smaak.
Gezien de concentratie aan ijzerionen in biefstuk is het dus een sterke geurstof.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hoeveelheid ijzer in het totaal aan bloed in een volwassen mens is (slechts) enige grammen, in gebonden vorm (het zit midden in het Heam-molecule, opvallend is dat als er in het midden van dit eiwitmolecule een magnesium atoom/ion zit in plaats van ijzer, het bladgroen is!)