Zowel door hun slurf als door hun bek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat doen ze ook door hun mond.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier lees je alles over de neus (slurf) van een olifant:

http://www.olifanten.org/index.php?id=436
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De slurf is een vergroeiing van de neus en de bovenlip. Een olifant kan met zijn slurf ademhalen, ruiken, eten, geluid maken (trompetteren), voelen en slaan!
De slurf bestaat uit tienduizenden spiertjes, die allemaal krachtig en beweeglijk zijn. Het uiteinde van de slurf kan je zien als de hand van een olifant. Er zitten ook echt vingerachtige uitsteeksels aan. De Aziatische olifant heeft een vinger, de Afrikaanse heeft er twee. Met zijn hand kan hij dus van alles doen. Hij pakt er dingen mee op zoals takjes en bladeren, maar kan er ook iemand mee dood slaan!
De olifant gebruikt zijn slurf ook als snorkel. Hij ademt door zijn slurf als hij onder water is. Ook kan hij zichzelf een douche geven. Met zijn slurf sproeit een olifant water of zand over zich heen.