Kun je imuum worden voor het gif uit het speeksel van muggen?

Als je gestoken wordt reageert je lichaam keer op keer hetzelfde op dit gif, waarom wordt je er na een paar keer niet imuum voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Dat wordt je wel. Wordt maar eens gestoken door een mug in een ander land.
Daar zal je gewoonlijk anders op reageren dan op muggen waar je regelmatig wordt door gestoken.
Veel mensen krijgen ook grote reakties, doordat ze beginnen te krabben. dit verergerd alleen maar de gevolgen omdat je dan het gif over een groteren plaats verspreid.
Normaal zonder allergische reakties, zal een muggensteek niet jeuken. Als je dan begint te krabben breekt de hel los.
Wanneer je niet krabt blijft het gif, of beter gezegd het antistollingsprodukt, op de zelfde plaats en zal het sneller afgevoerd kunnen worden door het bloed.
Het vraagt alleen maar wat zelfdisiplinne
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij een goed antwoord. +
Nee dat kun je niet. Als een mug steekt komt met het speeksel van de mug antistollingsstof mee die voorkomt dat het wondje gelijk dicht gaat en de mug daarmee de kans geeft zich te voeden. Je reageert daarop door een lichte alergische reactie waarbij histamine vrij komt. Dat is omdat het speeksel van de mug een lichaamsvreemde stof is. De histamine zorgt ervoor dat de bloedvaten wijder worden maar veroorzaakt ook de jeuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik een steek krijg van een mug gaat het bij mij niet jeuken. Dit komt omdat ik niet krab. Wanneer ik toch zou krabben dan krijg ik ook een opzwelling en jeuk.
Als ik bv in Indonesie wordt gestoken dan heb ik een hevigere reactie van het lichaam en is de roodheid veel groter. Je kan toch gewoon worden aan de steken wat zich dan vertaald in een minder hevige reactie van het lichaam. Bekijk het zoals een bijensteek. Bij mij gaat dat een grote reactie teweeg brengen, omdat ik maar zelden word gestoken, terwijl een imker tientallen stekken tegelijk kan krijgen, zonder een noemenswaardige reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het krabben veroorzaakt geen jeuk, je gaat pas krabben als het jeukt. Verder verwijs ik naar de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het krabben maakt dat er een verspreiding van het de substanties die de mug inbrengt. Dit maakt dat er een grotere oppervlak is is waar het jeukt.
Als je van een muggensteek afblijft dan jeukt hij niet.
Als de steek ergens op het lichaam is waar wrijving is dan zal het wel beginnen te jeuken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verwijs weer naar mijn bron. De histamine die je zelf aanmaakt veroorzaakt de jeuk, niet de anticoagulatia die de mug in brengt. Voor meer informatie zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Antihistaminicum
Ja, je wordt wel immuun, maar dat speelt pas als je plm 180 steken hebt verwerkt in een korte periode. Deze immuniteit is echter na een jaar of drie weer over. Heb het zelf ondervonden....