Waarom voel je soms iets in je keel als je huilt door verdriet bijv.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Antwoorden (5)

Dat komt door de spreekwoordelijke "brok in de keel".
Tijdens het slikken, schrapen en kuchen worden bepaalde keel - en halsspieren aangespannen. Als deze spieren in gespannen toestand blijven, kan dit tot gevolg hebben dat u een brok in de keel voelt. Als u minder gespannen bent, heeft u ook minder last.
Normaal neusslijmvlies produceert slijm. Slijm en speeksel samen zijn een paar liter vocht, die we doorslikken zonder er erg in te hebben. Als u zich dit bewust wordt, kunt u het als een brokgevoel ervaren.
AWM
14 jaar geleden
Je keel ( keelchakra) wordt dichtgeknepen, omdat je jezelf niet kunt of wilt uitten. Je houdt je in, en dat resulteerd in druk of pijn in het keelgebied. Letterlijk voel je een brok( blokkade) in de keel.
Communicatie, het eruit gooien, uitspreken wat je echt wil zeggen, kan veel verlichting bieden.

Toegevoegd na 2 uur:
@antwoordman, ga je naar je kno arts als je verdrietig bent ? Of we nu wel of niet chakra's hebben is ook geen vraag voor je kno arts. Die heeft andere zaken bestudeerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wat jij voelt in je keel is ingehouden verdriet.
Je huilt wel, maar het liefst zou je willen schreeuwen, of nog harder willen huilen..
Je huilt ingetogen en zachtjes, misschien..
Als je zo 'ingehouden' huilt voel je een dikke brok in je keel, die moet er uit.
Huil maar eens harder, huil je verdriet er echt uit, en voel je verdriet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heftige emoties maken Adrenaline vrij, met huilen reduceert het lichaam dit al. Adrenaline zorgt voor het aanspannen van bepaalde spieren, soms oa in de keel.
Vooral als je niet probeert te huilen , loopt de adrenaline op en ervaar je meer een brok in de keel.
Huilen is dus heilzaam bij verdriet of woede (dan springen soms ook de tranen in je ogen)`om de overmaat aan stresshormoon wat adrenaline in feite is te verkleinen.
Alle goeds
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keel is de barrière om te spreken, helaas heden ten dage... Chakra 5 zetelt daar... en bij iedereen zit daar een blokkade... Iemand die daar geen blokkade heeft heeft als man een stem als een stoomboot (de vergelijking is een beetje vreemd, maar ik kan ze snel niets anders verzinnen dat beter klinkt) Die kan heel hard en tegelijk heel laag...

Een vrouw met zo´n stem is bijvoorbeeld Nina Hagen, die heeft (of had althans) een open chakra 5...

Bij het huilen, huilen is een emotie, wil het zich uiten... En chakra 5 zit deels op slot, dus daar zit wrijving en dat ervaar je als obstructie, als pijn...

Hoe zou het zijn als je de pijn uit kon schreeuwen zo hard als je kon? Heerlijk is dat toch... Dat bevrijdt helemaal...