Wat is het verschil tussen de output en de respons bij gedrag?

Bij biologie hebben we het over gedrag. Er staat:
input = prikkels
output = gedrag
respons = reactie van het dier op een prikkel
Maar wat is nu precies het verschil tussen die laatste twee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Output is een algemene term, om aan te geven wat het resultaat is van de input in een systeem (machine, plant, dier).
Respons, is 'antwoord' (zie répondre). Dus dat is identiek aan de output.
Het zou nog kunnen zijn, dat ze in dat boek bedoelen: wat de observator ziet na de input.
Dus een hond die 'aangeleerde hulpeloosheid' wordt aangeleerd, reageert niet meer op een elektrische schok. De output is dan nihil, en de respons is 'blijven liggen'.
Zou dat het kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat klinkt logisch. jammer dat dit niet bij de antwoorden staat, anders was dit het beste antwoord!

Het beste antwoord

"Indien een prikkel te zwak is, volgt er geen respons; de prikkel moet een bepaalde drempelwaarde overschrijden voor het zintuig reageert."

Dus wanneer de prikkel sterk genoeg is, is er een reactie en die reactie noem je respons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wat is dan het verschil met de output?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De output is het gedrag dat je waarneemt. De respons houdt in dat er door de prikkel een bepaalde actie wordt uitgevoerd. Het dier reageert op een prikkel wat resulteert in gedrag (output). Indien een prikkel niet sterk genoeg is dus bijvoorbeeld een klein geluidje waardoor een dier niet wegrent, dan is er geen output en dus geen respons op de prikkel

Andere antwoorden (1)

het dier krijgt input dmv een of meer prikkels.
vervolgens wordt dit door het dier verwerkt, waarbij veel zaken een rol kunnen spelen, zoals hormonen. ziekte enz.
vervolgens reageert het dier door bepaald gedrag te vertonen; de output.

wellicht dat met respons bedoeld wordt; de innerlijke reactie van een dier.
Rieneke1