Bouw je ook spierweefsel op als je je spieren wel aanspant, maar verder niet belast?

Ik heb hier een boekje dat oefeningen bevat om je spieren te trainen. Daarbij worden de spieren alleen aangespannen, maar verder niet belast (geen gewichten, apparaten, of iets anders). Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah kijk, lekker lui op de bank en toch een fit lichaam, dat zou ideaal zijn lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ik denk het wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door spier aanspanning krijg je geen massa nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@weil: Zo'n opmerking zou ik wat aan kunnen hebben, als je er ook uitleg bij zou geven. Zonder uitleg is 't nogal nietszeggend. Dus, waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgaand op de foto van weil, (met alle respect, hoor!) denk ik dat hij inderdaad mikt op spiermassa.
Zie mijn antwoord: voor meer spiermassa heb je korte sessies nodig met een zware belasting.
Maar neem aan van mij dat alleen door spieren aan te spannen, zonder echte beweging, kan je je spieren tóch oefenen.

Het beste antwoord

Het is zeer zeker mogelijk, alleen moet je niet hetzelfde resultaat verwachten als van een flinke sessie in de gymzaal, een uurtje hardlopen of 40 banen zwemmen. Althans als je doel is om enorme spierballen te krijgen, want dat doe je met hele grote belastingen van korte duur.

Spieren worden "geoefend" simpelweg door deze aan te spannen, en dat kan je in beginsel doen liggend op je bed, zonder amper te bewegen.
Stel: als je zowel de biceps van je arm (om je onderarm omhoog te tillen) als je triceps (tegenovergestelde beweging) tegelijk aanspant, beweegt je hele arm niet, maar na een tijdje ben je flink aan het zweten en je arm doet zeer.
Met andere woorden: je hoeft niet eens externe gewichten te gebruiken om je speren te belasten.
Door elke beweging langzaam en beheerst te doen en te zorgen dat het antagonische spier (dat is het moeilijke woord voor spieren die de tegenovergestelde beweging doen) ook aangespant wordt, dan kan je prima oefenen en spierweefsel opbouwen.
Of gewoon het dode gewicht van je lichaam gebruiken, zoals je b.v. doet als je push-ups doet.

En dan een kleine correctie. Als je een spier aanspant, dan kunnen twee dingen gebeuren: er beweegt iets (je tilt het gewicht van je arm omhoog), of er beweegt niets (omdat je tegen een muur duwt, of omdat je de antagonische spier tegelijk aanspant) Maar in beide gevallen worden de spieren zeker belast, en dus geoefend.
En nog 2 pluspunten: het is goedkoper dan een gym en de kans op blessures is kleiner omdat je minder snel je spieren zal overbelasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof inderdaad dat er in 't boekje sprake is van tegengesteld aanspannen van spieren, dus inderdaad wel een belasting. Dat was ik even vergeten, bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!