Familie met blauwe ogen, kind bruine ogen?

Ik heb bruine ogen, ben bleek en word niet snel bruin(mijn ouders en broertje worden wel snel bruin) en heb blond haar. Mijn ogen gingen van blauw langzaam naar bruin op mijn 4e levensjaar. Ik kom uit een familie met blauwe ogen. Mijn ouders, grootouders, tantes en ooms (Alle 14 broers en zussen van ouders) hebben allemaal blauwe of grijze ogen. Ik weet wel zeker dat het echt mijn ouders zijn (ik lijk verder wel op beiden, dus niet van de melkboer). Mijn overgrootmoeder van mijn vaders kant had als enige bruine ogen. Bruin zit op het dominante allel voor het gen van oogkleur. Ik heb gelezen dat het wetenschappelijk onmogelijk is dat ik bruine ogen heb als enige van mijn familie(ouders en grootouders). Wel heb ik gelezen dat je "moedervlekken" op je iris kunt krijgen. Zou dat mijn beide ogen kunnen bedekken met bruin? Het klinkt niet logisch. Iemand een wetenschappelijke verklaring of bron hier over? Of is dit gewoon een hele toevallige gebeurtenis die bijna nooit voorkomt, dat bruin een paar generaties overslaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (4)

Dit kan komen doordat allebei je ouders geen homozygoot zijn voor blauwe ogen.maat heterozygoot, Maar uit het blauwe gen zich wel. En dan kan het een keertje voorkomen dat jij wel bruine ogen hebt. (ik vind het alleen vreemd dat je ogen op zo'n late leeftijd zijn gaan verkleuren.meestal gebeurd dit bij baby's.) dus dan ben je uniek. Een lang verhaal kort gemaakt. Het komt soms voor dat een reccensief gen tot uiting komt dan dominan gen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn man heeft bruine ogen, ik heb blauwe ogen. En onze drie kinderen hebben allemaal blauwe ogen. ik had eigenlijk ook wel verwacht dat tenminste 1 van onze kinderen bruine ogen zouden krijgen. ingewikkeld ... haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja koolwitje, bij ELK kind is de kans 50% (als je al een kind met blauwe ogen hebt want nu weten we de genen van je man) en die kans wordt niet groter of kleiner als er al een paar kinderen rondlopen met een bepaalde kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie van Pelle is juist, maar gaat uit van de klassieke Wetten van Mendel. In werkelijkheid wordt de theoretische kans door heel veel andere factoren beïnvloed.
Zie mijn antwoord ff verder. ... en bedankt Pelle voor het +je, ik zag dat je het al gelezen had! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik weet Gabi, maar de vraag nodigde uit tot een simpel boodschap ;) En ja, ik lees AL jouw antwoorden!
Wat je leert bij biologie op school is een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Daarom kunnen er dingen gebeuren die je met dat 'model' niet kunt verklaren. Het kan natuurlijk gewoon zijn dat jij een mutant bent; dat het gen voor oogkleur in jouw cel of in een van de twee geslachtscellen waar jij uit ontstaan bent zo veranderd is dat het nu bruine ogen geeft in plaats van blauwe. Dit is echter nogal zeldzaam, maar het kan wel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ievvu heeft gelijk in zijn antwoord in de zin dat de genetica die je leert (behalve dan later op universitair niveau) een vereenvoudigde versie is van de klassieke Genetica van Mendel.

De werkelijkheid is vele malen complexer. Om maar een paar van die complexiteiten te noemen, en dan beperk ik mij tot de aspecten die je "onverklaarbaar" ogenkleur toch kan verklaren, zie dit niet uitputtend lijstje:
- De kleur van de ogen wordt niet door één gen (=twee allelen, één van je vader en één van je moeder), maar door meerdere genen, die ook nog eens over verschillende chromosomen zijn verspreiden. De interactie tussen de genen bepaalt de uiteindelijke kleur. Daarom de enorme variabiliteit in kleuren, en ook dat er mensen zijn die niet één maar meerdere kleuren hebben.
- Het concept van 'dominant' en 'recessief' is ook niet zo simpel. Een bepaalde gen kan dominant zijn tov een andere, maar recessief zijn tov een derde. En ga maar zo door... En soms komen ook twee (of meer) genen tegelijk in een fenotype tot uiting.
- Er gebeurt ook dat een gen dat onder normale omstandigheden dominant zou zijn, onderdrukt wordt door een andere gen. Dat soort genen worden "regulerende genen" aangeduid, en hun werk is, inderdaad, het 'aan' en 'uit' zetten van andere genen, even in het kort uitgelegd. Dat laatste kan een prima verklaring voor je familie zijn: als iedereen in je familie met blauwe ogen de bruine gen tóch heeft, maar over een regulerende gen beschikt die de bruine gen onderdrukt, dan hebben ze allemaal blauwe ogen. En het kan zomaar zijn dat je de enige bent die de regulerende gen mist, of over een extra regulerende gen beschikt, die het 1e regulerende gen onderdrukt, om het nog complexer te maken...
- En het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een mutant bent (sorry: lasers uit je ogen en door de muren heen kunnen zien gaat iets te ver voor zo'n mutatie ;-) )
- En uiteindelijk, de kleur wordt niet allen door genetische, maar ook door fysische factoren beïnvloed, en die factoren zijn vanzelfsprekend individueel en uniek voor ieder mens. Hieronder valt bv de zogenaamde 'moedervlekken'.

Zoals je ziet, binnen de genetica is er een prima uitleg voor bijna alles. Check even op de Engelse Wiki (het artikel in de NL versie is heel summier), zie de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me juist de meeste aannemelijke.
Je overgroot oma had dus een dominante allel en zou AA kunnen hebben gehad. Je oma/opa zou dus een Aa hebben kunnen gehad en deze geven je overgrootouders door en komen ook in jou genotype te zitten. Dat jij eerst blauwe ogen had en daarna bruine ogen is daarvan het bewijs.