Hoe komen de padden zo gauw in onze tuin?

Zodra wij de pomp van ons kleine vijvertje aanzetten in het voorjaar, en het waterloopje begint te stromen, scharrelen er binnen no time (meestal een paar dagen maar) padjes door de tuin.
Gisteravond zat er eentje wel een kwartier lang prinsheerlijk op de stenen met zijn voetjes/bips in het water.

Onze directe buren hebben bij mijn weten geen water in de tuin.

Nou is mijn vraag: hoe 'weten' die beesten zo snel dat ze bij ons in de tuin moeten zijn? Komen ze soms op het klaterende geluid (is bij ons tamelijk zacht) af? En waar kunnen ze zoal vandaan gekomen zijn?

Toegevoegd na 22 uur:
Ed hieronder heeft al een mooi en uitgebreid antwoord gegeven, maar waar ik eigenlijk het meest benieuwd naar ben, is waar ze in eerste instantie vandaan gekomen zijn.
We hebben een stadstuin; en aangezien die beesten zich nogal traag voortbewegen verbaasde het ons hoe snel er padden kwamen nadat we een vijver hadden aangelegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Hoe komen de padden zo gauw in onze tuin?" Te voet, door zich te haasten. Ze maken namelijk geen fietsen geschikt voor padden. ;-) nee, even serieus, geen antwoord van mij omdat je van Ed al hét antwoord hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grapjurk :-P

Het beste antwoord

Padden zijn echte landdieren en alleen van water afhankelijk als ze moeten paren/ eieren afzetten.
Je ziet ze niet zo veel, omdat ze voornamelijk s'nachts actief zijn, maar mogelijk heb je geen padden maar de bruine kikker, die zoeken sávonds vaak water op of komen te voorschijn als het regent.
Beiden soorten overwinteren voornamelijk op het land en onder je watervalletje is een uitstekende plek, of langs het vijverfolie tot een cm. of 30 diep.
Ze zijn dus gewoon altijd al in je tuin.
De tijd dat je in het voorjaar je watervalletje gaat aan zetten, is ook de tijd dat ze uit hun winterslaap komen.
Padden zijn droog en wrattig.
Bruine kikkers zijn vochtig en glad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de foto een bruine kikker, die heel veel verschillende kleuren kan hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Foto toegevoegd van de gewone pad, deze is nog jong slechts 2 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmz, bij het zien van je plaatje begin ik te twijfelen of het toch geen bruine kikkers zijn. We zaten ons ook al af te vragen hoe je precies het verschil kunt zien.
We dachten dat het padden waren, omdat ze nogal 'bol' zijn en nauwelijks springen, maar meer kruipen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind net een gewone pad, foto gemaakt en ik zet hem er even bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het zijn echt padden :-)
Veel kortere achterpoten ook, dan kikkers. En ze schuifelen ipv. springen; áls ze springen is het hooguit een paar centimeter. Je lijkt er nogal veel van te weten... heb je een idee hoe de padden ons vijvertje hebben kunnen vinden, toen we het pas hadden aangelegd? (heb de vraag uitgebreid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Padden zijn landdieren en hebben een eigen territorium, waar water dicht bij is, meestal een vijver.
Komen er te veel in dat territorium, dan zal een gedeelte daar weg trekken op zoek naar een andere vijver/ sloot/ plas.
En zo komen ze toevallig bij jou langs.
Veel tuinen zijn een ideale biotoop voor padden, hoe rommeliger de tuin is hoe beter voor de padden en nog belangrijker is of er hoogteverschil in die tuin is, in de vorm van een rotstuin, heuveltje, watervalletje,onder een vloer van een tuinhuisje enz. dat zijn de plaatsen waar ze kunnen overwinteren.
Jouw tuin heeft dus alles voor de padden.
Dus zijn ze na toevallig in je tuin gekomen, er ook gebleven na de aanleg van de vijver.
Heb het zelfde hier gezien na de aanleg van ons natuurparkje, het was er voor een landbouw akker.
Na het maken van een grote vijver met een strandje, zat het binnen enkele weken vol met de zeldzame rugstreeppad, die binnen enkele maanden ook paarden en eitjes legde.
Onvoorstelbaar, hoe ze het zo snel kunnen vinden!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gaaf, en wat een leuk verhaal :-)
Alleen daarom al verdien jij de tien punten van 'beste antwoord'! Geloof het of niet, maar echt álle dingen die jij noemt, zijn aanwezig. Hoogteverschillen tussen de terrasgedeeltes, een heuveltje met op het hoogste punt - en nu ook onderaan - een vijvertje met daartussen het waterloopje, een paar berghokjes/-schuurtjes, echt alles. En lekker 'rommelige' beplanting :-)
De tuin is niet eens heel erg groot, maar dat kan die beesten dus vooralsnog niet veel schelen. Aan de verschillende groottes te oordelen, lopen er op dit moment - in de schemer, dan - minstens drie rond. Nou nog zien dat we ook eens een egelnestje krijgen ;-) Bedankt!