van welk insect is deze pop ?

bij het onkruid wieden in de tuin, vond ik twee van deze poppen in de grond. De foto komt van internet, maar het is echt net identiek, zowel de vorm als de tekening. (cirkelvormige banden aan een kant, soort vleugeltekening aan andere kant. Als je de pop omdraait, dan zie je de cirkelvormige banden doorlopen over heel de lengte van de pop).
Die van mij zijn eveneens roodbruin maar donkerder dan de foto, maar ik heb begrepen dat poppen in de loop van tijd kunnen donkerder worden
Ze zijn bijna 2 cm lang.
Ik vraag mij vooral af of het een vlinder is (en zo ja, dewelke) of het misschien toch een ander insect is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Antwoorden (2)

Het is inderdaad van een (nacht-)vlinder.
Welke vlinder eruit komt is een verassing. De kleuren van de poppen zijn namelijk redelijk hetzelfde. Zie de bronnen voor een vergelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gok op de agaathvlinder (Phlogophora meticulosa).

De pop komt namelijk heel erg overeen en het is een veel voorkomende soort.

Maar om het zeker te weten zul je toch moeten wachten :)