Als je tandarts wilt worden, moet je in lot gaan? Zijn je cijfers belangrijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (1)

Je kan je niet zomaar inschrijven voor de opleiding tandheelkunde, omdat er minder plaatsen dan aanmelders zijn. De overheid hanteert daarom een numerus fixus (instroombeperking), dat betekent dus loten.
Als de opleiding aan meerdere instellingen wordt gegeven, kun je bij je aanmelding de volgorde van je voorkeur voor een instelling opgeven. Als je niet rechtstreeks toegelaten wordt op basis van je gemiddelde eindexamencijfer, maar je loot wel in, dan bepaalt een vervolgloting aan welke instelling je geplaatst wordt. Hierbij wordt rekening gehouden met de opgegeven volgorde van voorkeur.

De meeste plaatsen worden vergeven door middel van een gewogen loting, maar enkele universiteiten hebben ook de mogelijkheid om via decentrale selectie een opleidingsplaats tandheelkunde te bemachtigen.

Lotingskansen

Afhankelijk van je gemiddelde VWO-eindexamencijfer kom je in een lotingsklasse:

A hoger dan of gelijk aan 8
B lager dan 8 maar hoger dan of gelijk aan 7,5
C lager dan 7,5 maar hoger dan of gelijk aan 7
D lager dan 7 maar hoger dan of gelijk aan 6,5
E lager dan 6,5

Heb je echter een VWO-diploma oude stijl of een buitenlands diploma dan kom je automatisch in lotingsklasse C terecht.

De inlotingskansen in de verschillende lotingsklassen verhouden zich onderling als volgt: B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3. Als bijvoorbeeld in lotingsklasse B 80 procent van de kandidaten wordt ingeloot, dan wordt in klasse C 53 procent, in klasse D 36 procent en in klasse E 27 procent ingeloot. Lotingsklasse A geeft automatisch toegang tot tandheelkunde.

Het aantal aanmeldingen vorig jaar was 1269 voor in totaal 243 plaatsen.

Aanmelden voor loten

Aanmelden voor de loting van geneeskunde doe je via Studielink. Studiefinanciering vraag je aan bij de IB-Groep.

De sluitingsdatum voor tandheelkunde is 15 mei, echter wil je óók meedingen via decentrale selectie dan moet je aanmelding voor 15 januari binnen zijn. Voor 23 juni moet je gewaarmerkte versies van je (voorlopige) cijferlijst en/of diploma naar de IBG sturen.

Als je eenmaal bent ingeloot en van de IBG een bewijs van toelating hebt ontvangen moet je je binnen vier weken inschrijven voor de opleiding bij de universiteit, anders wordt je plek aan een ander gegeven.

Je mag maximaal driemaal meeloten.