Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

laatst zag ik TWAALF buizerds bij elkaar vliegen, ze kwamen met z'n drieeen aanvliegen.Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, is dit uitzonderlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee hoor als je in het voorjaar en najaar de hemel goed in de gaten houdt en luistert naar het miauwen van buizerds dan zul je wel vaker grote groepen roofvogels in een thermiekbel zien onder een wolkje, waar ze in spiralen omhoog proberen te komen. Vaak zie je in dezelfde groep ook buizerds, ooievaars en zelfs vogels als zwarte ooievaar of boomvalk en dergelijke. Ze maken gebruik van dezelfde techniek om hoogte te maken zonder inspanning. Daarna glijden ze weer naar een volgende thermiekbel. Het hoort wel typisch bij de trek, dus midden in de zomer zie je het niet, maar wel de komende maanden. Halfbewolkt weer en aanwezigheid van rivieren en heuvels helpt ook (Eltenberg, Grebbeberg en anderen).

12 exemplaren is op zich wel veel trouwens, het zal me verbazen als er geen andere soorten bijzaten, let bijvoorbeeld ook op wespendief, kleinere arenden, haviken, sperwers, ruigpootbuizerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is inderdaad uitzondelijk. Roofvogels hebben hun eigen jachtgebied en daarom zie je ze niet vaak in groepen bij elkaar.
(Lees meer...)
jc54
11 jaar geleden
Dit is uitzonderlijk. Weet je zeker dat het allemaal buizerds waren? Soms jagen buizerds (bijna als spel) bijvoorbeeld kraaien op die in de lucht ze groot kunnen zijn/lijken als een buizerd. Het kan natuurlijk dat het ouders en jongen waren, maar ook dit zullen er geen 12 zijn.

Heb je foto's gemaakt? Ben erg benieuwd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding