Heeft het een betekenis als vogels een groep vormen in het lucht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
20.5K

Het beste antwoord

Soms wel, en soms is dit normaal. (zoals je ons mensen s'morgens in groepen bij de school aan ziet komen) Ik heb ooit meegemaakt dat er een jong kraaitje op de grond zat en niet kon vliegen, steeds als ik dichterbij kwam begon het te kraaien. Binnen enkele seconden vlogen papa en mama kraai boven mij, luid kraaiend om hulp. Van alle kanten kwamen kraaien en binnen 3 minuten had ik letterlijk een zwarte wolk kraaien boven mij. Allen luid kraaiend. Hoe dichter ik bij de jonge kraai kwam, hoe lager ze gingen vliegen. Ik werd er serieus bang van. Dus dit zal de bedoeling zijn geweest van hun betekenis. Het kan dus zeker iets betekenen, maar hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O jee.. Het zal je maar moeten overkomen!! (wat een ervaring hey)

Andere antwoorden (3)

ja, dat wil zeggen dat het groepsvogels zijn.
verder zie je vaak dat deze vogels voor ze hun slaapbomen ingaan voor de nacht, zich eerst verzamelen en ingewikkelde rondvluchten maken.
bij spreeuwen bijvoorbeeld zie je dit.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ja, meestal zijn het dan trekvogels die naar het zuiden gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat opportunistische vogels als kraaien en meeuwen op die manier ook wat op de hoogte blijven van mogelijke voedselbronnen, als ze een slechte dag hebben gehad, volgen ze misschien andere vogels die weer op weg gaan naar een plaats waar ze wel voldoende voedsel konden vinden. 's Avonds en de volgende ochtend herhaalt het proces zich dan weer.

Er is veel theorievorming over dit soort mechanismen, waarbij simpele gedragsregels tot complexe verschijnselen leiden, zie bron. Het is wel lastig om aan te tonen dat juist die gedragsregels tot het zwermen leiden, het gaat er meer in om zo simpel mogelijke regels te bedenken, en dan door computermodellen te onderzoeken of dat soort regels voldoende zijn als verklaring voor het verschijnsel.

In een latere fase kun je dan misschien vaststellen of de vogels die weinig voedsel hebben opgenomen de neiging hebben andere vogels te volgen, dat soort onderzoek is natuurlijk een stuk intensiever dan een model te onderzoeken op een computer.