De energie in glucose komt voornamelijk van de zon.

Planten maken glucose uit koolstof dioxide en water. Hiervoor gebruiken ze zonlicht (fotosynthese). De energie van de zon wordt dus als het waren opgeslagen in het glucose molecule.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er energie die niet van de zon komt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar zwaarder atomen/isotopen voor kernsplijtingsreacties nodig zijn kunnen niet in onze zon gevormd zijn/worden omdat deze daarvoor te klein is. Hiervoor heb je meer Energie nodig b.v. in een Supernova.

Andere antwoorden (1)

Uit het feit dat het brandstof is. Je lichaam kan de stoffen waaruit voedsel - elk voedsel - is opgebouwd gebruiken om energie te leveren aan de cellen door de stof op te nemen danwel af te breken in andere bruikbare stukjes. In het geval van glucose C6H12O6 (koolstof, waterstof en zuurstof) kan dat zelfs rechtstreeks.

Het kan direct door het bloed worden opgenomen via de darmen, en is dus een hele snélle energiebron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou mijn plus nog ;-)