Niet haan maar een hen kraait en legt geen eieren meer, oplossing?

Ondanks de aanwezigheid van een nieuwe, weliswaar nog jonge haan begint één van de kippen (hennen) te kraaien, vooral nadat de echte haan van zich laat horen. Ze legt dit jaar voor het eerst ook geen eieren.
Bestaat er een remedie tegen dit "machogedrag" wat ze is gaan vertonen na een korte “haanloze“ periode?

Kippensoep oplossingen heb ik al te veel gehoord ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.2K

Het beste antwoord

Helaas geen remedie.

Het is inderdaad waar dat een hen zich als een mannetje kan gaan gedragen, ombouwen kan ze niet zoals een Pauw wel kan.
Hoeft niet perse een dominante te zijn, maar elk geval neemt ze de rol op zich om de rest te beschermen.

Afleren kan niet, het is natuurlijk gedrag. Maar na het seizoen, zal het over gaan.. Nu zijn de kippen vruchtbaar of zelfs broeds en aan de leg, als ze niet meer aan de leg zijn wordt het gedrag minder. Net zoals bij een haan.

Wij hebben een hele enkele keer ook zo 1 tussen lopen.. En wij hebben 40 hanen.. Haha! Succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hopen maar dat het vanzelf overgaat. Maar een kraaiende hen is toch ook koddig...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan een pauw van geslacht veranderen?
Evenals sommige vissen dat kunnen.
Zoals de papegaaivissen enzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, heb ik ook gehoord. Mannenrol overnemen.
Wel grappig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
axolotl! geestig hoor, papegaaivissen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was eigenlijk totaal niet geestig bedoelt.
Papegaaivissen worden allemaal als vrouwtjes geboren.
Sommige veranderen op een latere leeftijd in een mannetje.
Ze gaan zaadcellen produceren, veranderen van kleur..... Meike2* dat ze de rol over kunnen nemen daar twijfel ik niet aan.
Maar kan een pauw letterlijk van geslacht veranderen, kan iemand mij een link sturen waar het in staat?
Of uitleggen, ik vind het namelijk wel heel interessant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met geestig bedoel ik dat ik erom moest glimlachen, omdat de vraag over een vogel ging en een papegaai een vogel is en een papegaaivis een vis enz. Maar in ieder geval een + voor je reactie waardoor ik ook weer naar van alles op zoek ben gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ombouwen kan ook hoor, kippen kunnen hanen worden.