Hebben mensen met donkere ogen een sneller reactievermogen?

een jaar geleden
in: Biologie
1.7K
crispy
een jaar geleden
Er zijn mensen met lichte ogen die sneller reageren dan mensen met donkere ogen. Ik met mijn donkere ogen ben bijv. een stuk trager in de reactie dan Max Verstappen.
De vraag is gesteld of mensen met donkere ogen een sneller reactievermogen hebben, dat is dus niet zo in 100% van de gevallen. Als je bedoelt te vragen of de gemiddelde reactiesnelheid bij mensen met donkere ogen beter is dan de gemiddelde reactiesnelheid van mensen met lichtgekleurde ogen, dan zou dat wellicht door een onderzoek kunnen worden bevestigd.

Antwoorden (1)

Ja, het zou kunnen. Een bruine iris absorbeert meer licht dan een lichtere blauwe of groene iris, wat kan leiden tot snellere reactietijden.
En paar kleine onderzoekjes hebben dit aangetoond. Maar wetenschappers hebben de bevindingen in twijfel getrokken vanwege de beperkte steekproef en zeggen dat meer onderzoek nodig is.
SimonV
een jaar geleden