De werkelijke oorzaak is te vergelijken met het kijken door een roze bril: alles wordt dan roze. Andere kleuren worden weggefilterd. Als je een groot slakkenhuis bij je oor houdt, dan wordt er een akoestisch filter gemaakt. Dit filter "kleurt" het geluid dat om je heen aanwezig is. En dat gefilterde geluid klinkt ongeveer als de branding van de zee.

Het geluid dat je hoort is dus niet echt de zee, maar een gedeelte van het normale achtergrondgeluid om je heen. Twee belangrijke verschillen treden op, omdat het oor voor een groot deel wordt afgeschermd door de schelp:

Geluiden met frequenties die niet in de buurt van de resonantiefrequenties van de schelp liggen komen niet in je oor terecht.
Het geluid bij de resonantiefrequenties van de schelp wordt versterkt.
Met metingen kan worden aangetoond dat bij bepaalde frequenties de geluidsdruk met 15 dB wordt versterkt. Daardoor heb je de illusie dat er in de schelp geluid wordt gemaakt, dat zonder die schelp niet aanwezig is.

BRON : http://nl.wikipedia.org/wiki/De_zee_horen_ruisen_in_een_schelp
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Men dacht vroeger dat dit het geluid is dat je het geluid van bloed hoort (iets wat ik vroeger ook dacht), maar dit is een mythe. Wat er in feite gebeurd is dat door het plaatsen van de schelp een deel van het omgevingsgeluid weg word gefilterd. Je kunt dit proces vergelijken met het kijken naar object dat onder water licht. Dit is gewoon een normaal object maar doordat het water het licht afbuigt op een bepaalde manier lijkt het verwrongen. Hetzelfde kan je het vergelijken als het plaatsen van een schelp op je oren dit is het verwringen van achtergrond geluid. Je hoeft hier niet eens een schelp voor te gebruiken je krijgt hetzelfde effect met elk willekeurig ander hol object dat je tegen je oor plaatst. (Als het maar niet te geluidsdicht is want dan hoor je helemaal niets in dat oor)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het geluid van de zee: zet een grote schelp (zoals een wulk)
tegen je oor en luister: het lijkt wel of je de zee hoort! Eigenlijk
vangt de schelp het geluid van de omgeving op, verzacht de harde
geluiden en versterkt de geluidjes waar wij geen aandacht aan
schenken (het achtergrondgeluid).