Welk dier heeft het meest ingenieuze verdedigings mechanisme?

misschien een plaatje ervan?

Toegevoegd na 26 minuten:
mens en dier is niet hetzelfde voor mij en ik vraag uitsluitend om dieren in deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Zonder enige twijfel de Brachinus explodens, in het Nederlands de "Grote bombardeerkever".
(Nee, dit keer niet de geelgerande watertor)
De kever heeft een ware explosiekamer in zijn achterlijf, waarin stoffen liggen opgeslagen (hydrochinonen). Als de kever geïrriteerd raakt, laat deze waterstofperoxide in de kamer vloeien en reageren de stoffen wat een serie plofjes tot gevolg heeft, waarbij chinonverbindingen ontstaan en ook gas vrijkomt. Het naar jodium-ruikende stinkende en corrosieve sekreet wordt door de gasvorming naar buiten gespoten, en heeft door de chemische reactie een temperatuur gekregen van rond de 100 graden celsius(!). Ook heeft de kever een soort 'spuitkop' aan zijn achterlijf om te richten, wat iedere mogelijke aanvaller, zoals een mier of andere kever, doet afschrikken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hemel, er komt rook uit en een knalletje! haha nog nooit gezien, echt ongelooflijk. op het filmpje laat hij een soort scheet op 1:58 haha echt bizar.. Bedankt!
AWM
14 jaar geleden
Wel een scheet van 100 graden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoopte al op zo'n antwoord, maar kent u ook dat dier wat een oogbal onder druk zet en dan knapt er een ader waarmee het beest bloed of gif over de vijand spuit...Ooit is gezien, was het nou een kikker of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hete scheet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een goeie.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk het meest ingenieuze verdediging mechanisme.

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn wij dieren? en zou het dan een tank zijn of een f-16?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is de mens geen diersoort?
En een tank vind ik al ingenieuzer dan het beste verdedigingsmechanisme van een andere diersoort, wat voor mij genoeg bewijs levert om te kunnen zeggen dat de mens de diersoort is met het beste verdedigingsmechanisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij zijn geen dieren......sinds wij van God komen...Maar het is een mening, ik denk zo en jij zo. Prima
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan had je wat duidelijker in je vraagstelling moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fucking southpark spant zich tegen me :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is die kever hieronder ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ESVW: De mens is een dier. Je hebt recht op je eigen mening. Niet op je eigen feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste waar ik aan dacht, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, wat lief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
AWM
14 jaar geleden
Dat is niet mis! +1
Hoe kleiner 't dier, hoe sneller 't zich over 't algemeen vermenigvuldigt en hoe sneller 't zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dus ik zou zeggen: 't kleinste diertje dat je je kunt bedenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Het 'verdedigingsmechanisme' (verdediging tegen uitroeiing) is dus 't aanpassingsvermogen van de diersoort.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens, maar om "zoveel mogelijk voortplanten" ingenieus te noemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zéér efficient om als diersoort te overleven.
Mensen met hun kernwapens???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren beschikken over verschillende middelen om zich te verdedigen. Vel dieren maken gebruik van een of andere camouflage, nemen een dreigende houding aan of laten dreigende geluiden horen. Sommige houden zich dood, anderen moeten het hebben van hun snelheid om aan de aanvaller te ontsnappen.

Maar er zijn ook dieren die in het bezit zijn van heuse wapens zoals klauwen, horens, slagtanden, stekels (vb. egel).

Voorbeelden:

Als het stinkdier zich bedreigd voelt, dan spuit het met een vloeistof dat zo hard stinkt, dat het elke aanvaller afschrikt.
De inktvis verdedigt zich door met inkt te spuiten, zodat de vijand hem niet meer kan zien.
De brilslang brengt gif in het lichaam van de aanvaller door te bijten.
Bijen en wespen steken met een angel om zich te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam dit verhaal tegen op internet.

Stinkdier houdt vliegtuig aan de grond
Vlucht 915 van Miami naar Bogota is gisterochtend met twee uur vertraging vertrokken. Oorzaak van het oponthoud: een stinkdier in de bagageruimte van het toestel van American Airlines.

Evacuatie
Het diertje werd aangetroffen door het handlingpersoneel. Toen ze het wilden weghalen, verspreidde het zijn onwelriekende visitekaartje. De stank drong door tot in het hele vliegtuig. Alle passagiers werden geëvacueerd en het toestel moest grondig verlucht worden.

Gevangen
Aan het einde van de rit werd het stinkdier gevangen. Het is niet duidelijk hoe het in de bagageruimte is geraakt en wat er achteraf mee gebeurd is. (eb)