Waarom poept een geit allemaal kleine keuteltjes en geen compact geheel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.2K

Het beste antwoord

Het heeft waarschijnlijk te maken met het voedsel wat een dier eet, het aantal magen en kanalen waar het doorheen gaat en de hoeveelheid vocht dat een dier neemt
.
Heb een site gevonden waar uitgebreid aandacht wordt besteed aan de verschillen tussen uitwerpselen en waar dat door zou kunnen komen.
Is aardig om eens door te lezen.
http://www.scholieren.com/werkstukken/16788
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling: vooral ook de hoeveelheid vocht die in de dikke darm wordt teruggewonnen bepaald de hardheid samen met de vezels de consistentie (samenhang). In je link is dit voor verschillende diersoorten overigens heel goed beantwoord, +1

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat ie heel efficiënt met zijn watervoorraad omgaat. De geit onttrekt verreweg het meeste water dat ie nodig heeft uit zijn voedsel. Daardoor vormt de ontlasting kleine balletjes in de spijsverteringskanalen van het beest.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe gaat dat dan met een koe? Gaat die juist niet efficiënt met haar watervoorraad om? Een koe heeft eigenlijk voortdurend diarree. Komt dat doordat een koe op onnatuurlijke wijze is doorgefokt?
Een geit heeft een heel andere spijsvertering dan de mens. Een geit is een herbivoor, net als een koe, het verteren van het plantenvoedsel gaat dus velen malen sneller als dat van de mens. De samenstelling van de ontlasting is daarom ook heel anders.

Toegevoegd na 1 uur:
Lees deze vraag maar eens :

http://www.goeievraag.nl/vraag/poep-geit-anders-mens.4620
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat schapen en geiten gras, dat moeilijk te verteren is, eten, hebben ze wel vier magen. Ze slikken hooi en rundveebrokken door zonder te kauwen. Het voedsel komt eerst in de eerste maag, de pens. Als de pens vol is, komt het eten met kleine beetjes terug in de mond. Dan kauwen ze het pas fijn. Dit heet herkauwen. Het eten gaat nu naar de netmaag waar het verder wordt verteerd. Hierna gaat het eten naar de boekmaag. Hier wordt het vocht eruit gehaald. In de vierde maag, de boekmaag, wordt het voedsel nog fijner gemaakt zodat het daarna in de darmen verwerkt kan worden.
De onbruikbare stoffen gaan er uit (mest) en de voedzame dingen worden door de darmwand heen in het bloed opgenomen. En daardoor ontstaat dat kleine keuteljes poep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Omdat je geen bron vermeld, was het toevallig deze keer deze: http://www.kinderboerderijdepijp.nl/kids/school/poep.htm ?
Rieneke1
14 jaar geleden
-1, geen bron vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koe eet ook gras, maar produceert geen keutels; integendeel. Het is natte blubber.