Een cel deelt zich , en moet zich precies herhalen ,herhalen ,enz . Net als met dat spelletje ,ik zeg wat in iemands oor ,en die persoon moet dat weer bij een ander in z'n oor fluisteren ,en die persoon moet dat weer bij de volgende persoon in z'n oor fluisteren enz enz . De info die zo door gegeven wordt vervormd ,veranderd van zelf . Zeker waar veel ruis ,herrie is tijdens het doorgeven . Zo gaat het makkelijk gezegd ook met die cellen , en dan de ruis en de herrie zijn de omgevingsfactoren , zoals al genoemd in de antwoorden , dus het kan van zelf fout gaan ,maar straling , chemie ,vergif, enz kunnen de boel ook aardig de verkeerde kant ophelpen . Gelukkig ruimt het lichaam de verkeerde meestal op , maar ja meestal is niet altijd . En dan kan je een gezondheid probleem krijgen .Dus ja naar mate je ouder wordt meer delingen ,en meer kans op mutaties .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de aftakeling van je lichaam en je immuumsysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tempo van de mutaties kan wel gelijk blijven. Hoe ouder je wordt hoe meer mutaties dat totaal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam kent allerlei manieren om schade te repareren. Maar uiteraard kan dat niet perfect. Er komen steeds meer foutjes/mutaties bij.

Maar er is ook een evolutionaire component: mutaties die optreden nadat de kinderen zijn geboren, komen niet meer voor natuurlijke selectie in aanmerking. Logisch.
Dus de oorzaak van dat soort mutaties, zal nooit door de evolutie worden aangepakt. Dit maakt ons leven eindig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou het nog wel een evolutionair voordeel zijn om minder te muteren. Dus als je de reputatie eiwitten kunt perfectioneren, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel een verband tussen de concentratie van antiradicalen en de gemiddelde ouderdom van een zoogdier. Bij de mens is die concentratie heel hoog. Eiwitten zijn stoffen die functies hebben in het totale systeem. Dit systeem is heel erg ingewikkeld en bevat talloze terugkoppelingen. Er zal nog veel onderzoek naar geschieden. Als 'betere' reparatie-eiwitten, zoals jij dat noemt, zouden kunnen bestaan, dan zou de natuur die vanzelf ontdekken. En als deze een voordeel opleveren, waardoor ook méér nageslacht deze eiwitten krijgt, dan zal deze eigenschap zich verbreiden. Zie The Selfish Gene.
Zo eenvoudig is het dus ook. Vergelijk de natuur eens met een gasmolecuul die de Wet van Pascal volgt. Maar doe deze gedachte zelf, en een wereld gaat voor je open.
Omdat je gedurende je leven bloot staat aan kosmische straling. De kosmische straling beschadigt de cellen steeds meer, waardoor de kans op mutaties steeds groter wordt.