Als het erg donker is zie ik overal 'pixels' vliegen. Is er iets mis met mijn oog?

Als ik 's nachts in bed lig en ik mijn ogen open doe zie ik overal zeer kleine 'pixels' vliegen. Het zijn er enorm veel, overal waar ik dan kijk zie ik ze. Ik zie ze al denk ik heel mijn leven, ik begon het te merken toen ik ongeveer 6 jaar was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11K

Het beste antwoord

Wat jij ziet is gewone ruis.

Elk meetapparaat heeft ruis. Ruis zijn kleine variaties in de meetwaarde die ook optreden wanneer het signaal dat je wilt meten onveranderlijk is. Hoe minder signaal, hoe meer de ruis opvalt.

In dit geval zijn de visuele receptoren van je oog de meetapparaten. Het weinige licht is het signaal dat je meet.

De ruis zorgt ervoor dat elke receptor in je oog een wisselend signaal, dus een wisselende lichtsterkte, doorgeeft aan de hersenen. Ook als de lichtsterkte in werkelijkheid constant is. Jouw hersenen zien dus (onterecht) op elk plekje een constant wisselende hoeveelheid licht. Dat "geknipper" is wat jij beschrijft als de pixels. En het zijn ook pixels, want je ziet de signalen van de individuele receptoren van je oog.

Zie onderstaande Bron voor een uitgebreidere beschrijving. Jouw waarneming staat onder het kopje "Level 1 : Visual noise".

Toegevoegd na 4 minuten:

Onderstaand plaatje komt uit de genoemde Bron. Als je op het plaatje klikt, zie je als het goed is het effect dat jij 's nachts ziet.

In feite treedt die ruis ook overdag op. Maar overdag is er veel meer licht, terwijl de ruis hetzelfde blijft. Daardoor valt de ruis niet meer op.

Versimpeld voorbeeld:
's Nachts: 1 eenheid ruis, 3 of minder eenheden licht. De ruis valt duidelijk op, want je ziet de hoeveelheid licht variëren van 2 (3--1) tot 4 (3+1) eenheden, en dat is een groot verschil.
Overdag: 1 eenheid ruis, 800 eenheden licht. De ruis valt niet op, want de hoeveelheid licht varieert nu van 799 tot 801 eenheden, en dat verschil is te klein om te kunnen zien.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je ook verklaren waarom ik links groen/rode ruis zie en rechts paars/rode?
Cryofiel
12 jaar geleden
Gaat het om het gebied dat je bij veel licht scherp ziet, of gaat het om je perifere visie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig te bepalen met je ogen dicht, maar zeg maar het gebied recht voor je. Nou moet ik erbij vertellen dat ik een lui oog heb (links) dat afwijkt als ik moe ben.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm, dan zou ik het je niet kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het om de perifere visie ging?
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar kun je geen kleuren zien. Toch zie je daar wel kleuren. Dat is fysisch onmogelijk, want die receptoren zijn alleen gevoelig voor intensiteit, niet voor kleur. Dat je daar toch kleur ziet, komt doordat je hersenen de kleuren erbij verzinnen. Als het daar was geweest, had je dus je eigen fantasie gezien. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, jammer voor jou dat je me niet op fantaseren hebt kunnen betrappen :P Ik zit me net zo te bedenken, nu je het over kleur hebt: met links (m'n zwakke oog) zie ik minder kleur dan met rechts, maar wel meer contrast (ik kan er nog net mee in 't donker zien, terwijl ik met rechts niks meer zie). Zou dat een verschil kunnen verklaren?
Cryofiel
12 jaar geleden
Contrast zie je met je perifere zicht. Ook zeer lichtzwakke dingen zie je beter met je perifere zicht dan met je scherpe zicht. Probeer maar eens met een heel zwakke ster: die zie je wel als je er net naast kijkt, maar zodra je naar die ster zelf kijkt, zie je hem niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, maar daar gaat 't me niet om. Het ging mij er voornamelijk om dat m'n linker oog minder kleur waarneemt dan m'n rechter oog. Kan dat het verschil tussen groen en paars verklaren?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zou ik niet durven zeggen. Ik weet er gewoon te weinig van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik dat ik mijn vraag toch nog maar moet stellen.

Andere antwoorden (2)

Dat is heel normaal, veel mensen hebben het. Het verschijnsel heet mousse volante. Het schijnt een restant van weefsels van je embryonale ontwikkeling te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mousse volante lijkt me iets anders dan dat de vraagsteller bedoelt. Mousse volante zijn van die vrijwel kleurloze vlekjes/slierten die je op klaarlichte dag ziet en die lijken te bewegen (wat gewoon komt omdat je je oog beweegt). Hier heb je er meestal maar 1 tegelijk van. De "pixels" waar de vraagsteller het over heeft, zijn duidelijk gekleurde stippen, die je vooral ziet als het donker is, je moe bent en je je ogen dicht doet (maar kan ook met open ogen). Hier heb je er massa's tegelijk van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een plus gegeven, toen pas de reactie gelezen. Als het inderdaad om kleuren gaat, of lichtvlekken, dan is het heel goed te verklaren: De lichtreceptoren in je netvlies gaan nog even door met het doorgeven van impulsen naar je hersenen. Na een tijdje zou je die vlekken niet meer moeten zien, maar bij sommige mensen blijven die lichtvlekken ronddansen totdat ze in slaap vallen. Helemaal niks mis mee, maar als je je er zorgen om maakt kan je wel even naar de dokter :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Mouches volantes kun je alleen zien als er omgevingslicht is.
Misschien kan ik je enigszins geruststellen. Ik had iets dergelijks. Hoe en wat het is gegaan herinner ik me niet meer, maar het was "opeens" verdwenen.
Op oudere leeftijd kun je iets dergelijks krijgen, heldere, ronddraaiende cirkels, bestaande uit flikkerende kleine driehoekjes. Het komt, schijnt het vrij veel voor. In de wachtkamer voor de oogarts van het LUMC te Leiden, hangen er afbeeldingen van. Volgens specialisten zou het "stress"zijn. Een vage dooddoener. Het duurt doorgaans niet lang, je kunt gewoon doorgaan met wat je doet.
De term "ruis" is een poging om iets te verklaren. Geef het verschijnsel een naam en we kunnen het hanteren. Ook al weten we het nog steeds niet, maar het klinkt vertrouwder.
Het brein is niet volmaakt, dus ook de "computer" in het oogcentrum niet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wikipedia geeft een lange rij van grapjes die het brein ons via de ogen wil voorgeven. Enkele ken ik die er nog niet eens bijstaan: Kijk naar een effen witte zoldering bij gewoon daglicht, zonder direct zonlicht. In het middel hangt een lampornament. Kijk met een lege blik zonder te fixeren op de lamp. Denk ergens anders aan. Opeens realiseer je dat de lamp met een rukje verschuift.
Geopperde verklaring (niet van mij maar ik ben de bron vergeten, ouderdom): het oog wordt moe van dezelfde beeldpunten met gezichtspurper te moeten voorzien, verschuift het beeld iets. Mooi gevonden, misschien is het zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruis is niet zomaar een vage dooddoener. Alleen al door die opmerking is 't haast een min waard. Verder zeg je er ook niet veel over waar de vraagsteller echt wijzer van wordt met betrekking tot zijn/haar vraag.