Heeft een proefdier meer of minder kans om te overleven met pijnbestrijding na een proef?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel puur het herstel, of pijnbestrijding helpt bij het herstel van een proefdier.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je precies?
Proefdieren worden sowieso gedood nadat er onderzoek mee is gedaan, dat moet. Het klinkt hard (dat is het ook) maar de meeste verdwijnen direct in de container, en de andere worden (dood) nog door diergeneeskundestudent gebruikt, en gaan dan ook de container in.

Antwoorden (3)

voor zowel mens als dier geldt dat het herstel sneller en beter verloopt met de juiste pijnbestrijding.
een beter en sneller herstel vergroot uiteraard de overlevingskans.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nee, ondanks dat pijnbestrijding wel helpt worden proefdieren na de proef toch afgemaakt omdat ze niet meer bruikbaar zijn voor volgende proeven en is er daarom dezelfde overlevingskans als zonder pijnbestrijding, namelijk nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is gelukkig lang niet altijd waar.
zo zijn er onlangs primaten proefdiercentra ontruimd, waarbij de apen nog een fijne oude dag tegemoed gingen in opvangcentra, oa in spanje.
ook voor honden wordt er in sommige gevallen gezocht naar opvanggezinnen.
wat ratten en muizen betreft heb je gelijk.
Rieneke1
12 jaar geleden
na wat googlen zie ik dat er soms ook voor katten, en zelfs soms voor konijnen een baasje wordt gezocht als ze niet meer nodig zijn voor proeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, en ik ken een Duitse muizenfokker die zelfs een groepje hertsmuizen heeft uit een laboratorium. Deze dieren waren 'over' en de onderzoekers wilden ze niet zomaar als onbruikbaar afval doodmaken.
http://www.drofi.repage7.de/
Bij de mens is bekend dat bij postoperatieve pijn bestrijding de heling voortvarender verloopt.
Pijn kost veel energie en maakt stresshormonen vrij, die het lichaam in een "verdedigings modus" houdt en hem dus alert en gespannen maakt.

Bij dieren is dat niet anders.
Het is een misvatting dat dieren per definitie gedood worden na een ingreep.
Vaak is dat juist niet het geval, mede om de loop van het proces te kunnen volgen.

Dat men proefdieren niet meer mag kwellen met pijnlijke ingrepen is een grote winst, ik heb zelf op laboratoria gewerkt waar proeven met dieren gedaan werden.

Dat was voor mij al heel spoedig reden om af te haken, ik heb mijzelf overigens nooit aan proefdieren vergrepen, eerlijk gezegd kan ik dat ook niet.

Persoonlijk snap ik nog steeds niet dat er mensen zijn die dat wel kunnen.

Als zowel de ingreep als het doden zelf pijnloos gebeurt
heb ik er iets minder moeite mee maar mijn brood wil ik er absoluut niet mee verdienen.

Maar goed, het dier herstelt beter MET pijnbestrijding dan zonder.

Mensen die pijnlijke ingrepen bijna dieren uitvoeren , puur op routine matige basis (dat gebeurde tot voor kort in Nederland) zou men zelf eens aan flinke pijn bloot moeten stellen ik beschouw zulk handelen als volkomen onaanvaardbaar en onnodig.

Overigens werken in laboratoria ook mensen die wel noodzakelijke proeven met dieren doen , maar het dier(tje) pogen zo min mogelijk pijn te doen.

Dat men bij muizen een stukje van de staart knipt om een druppel bloed te krijgen is een kwaad wat bij mijn weten in Nederland zo goed als uitgebannen is.

Overigens is de stress bij proefdieren een punt wat meegenomen zou moeten worden, ze ruiken elkaars stress en dat maakt dat ze dan niet bepaald gelukkig zijn.

Ook daar is wat aan te doen (rustige muziek etc.)

Als het op lijden aankomt is het verschil tussen mens en dier opvallend klein...