Wat is Fluoriserend Zand? hoe kan dit?

wij liepen sávonds op het strand en het zand onder onze voeten gaf licht, als je zand wegschopte reageerde al het onderliggende zand ook en gaf dus een soort lichtstraat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (2)

In het zand zitten dan algjes uit zee. En een deel van de algen kan oplichten,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je 'fluoriserend zand' noemt, is met een duur woord 'Bioluminescentie' (zie verwijzing). Niet het zand geeft licht, maar een algje dat in het zeewater zit (en tussen het zand). Dat algje is meestal de Zeevonk (zie genoemde site).

Om de zeevonk te laten opgloeien is beweging nodig: golfslag, je hand door het water of het drukken van je voeten op nat zand. Dit brengt een chemische reactie teweeg, met de gloed die je zag tot gevolg.