Bestaat er een apparaatje of lakmoesproef om te checken of een drankje, dressing, etc. nog veilig is?

Als het bijv. 'een tijdje' in de koelkast heeft gestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat apparaatje is je neus. In de meeste gevallen betrouwbaar bij voedselproducten die wat langer meegaan maar bij bederfelijke waar te gebruiken in combinatie met de op de verpakking vermelde houdbaarheidsdatum. Is een van beide positief in het laatste geval, dan weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben het met de vorige antwoord deels eens.
Je Neus, ogen, voelen en proeven zijn de beste methoden.
Buitens huis moet je ook kunnen weten of voedsel veilig is, wat eetbaar is en belangrijker, wat niet!

Maar voordat een product bij jou in de koelkast ligt ondergaat het al aan heel veel testen en keuringen.

Denk aan de ISO9000/ISO22000, HACCP, BRC, Global-Gap, enz (kwaliteitssystemen (google dat maar op)

Bij het restaurant waar ik werk werken wij sowieso met HACCP, interne standaarden, GMP (goede manieren van produceren) en noem maar op.
Ook komt de VWA (Voedsel Waren Autoriteit) langs om te kijken of wij volgens wettelijke bepalingen werken en of er verbeterpunten zijn in, maar ook achter de keuken. bijv. de koelingen, vaatwasser, vloer goed schoon zijn etc. etc.

Mijn vraag, hoe verantwoord ga jij met eten om?
Kijk je of het eten er goed/vers bij ligt, consumeer je het tijdig of laat je het nog een paar dagen ongestickerd en onverpakt in de koeling? Hou je de koelkast goed schoon?
Kijk, ruik en bij twijfel nooit consumeren.

Heb ook een website gevonden die hier meer over kan vertellen, want anders gaat het een heel lang verhaal worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook komen mysteryshoppers het bedrijf bezoeken waar ik werk, en toetsen zij bepaalde producten, de netheid van het restaurant en toilet. Ik kan mij goed voorstellen dat supermarkten ook zulke bedrijven in dienst nemen (of moeten nemen) om de klant van veilige producten te kunnen blijven voorzien. Meestal is het de vraag, hoe de consument met een product om gaat. Want voedsel in Nederland is eigenlijk altijd veilig. Mocht er bijv. een productie fout zijn, dan valt dit te traceren via nummers op de verpakking.
Bij een restaurant moet dit ook terug te halen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Thuis heb ik natuurlijk niet de gedragscodes van een restaurant. Neus, tong, ogen, ervaring en houdbaarheidsdatum zijn dan mijn gids.
Zo te lezen is jullie restaurant hartstikke goed bezig. Stuur me het adres en ik kom er eten (niet mystery).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet ik, ik geef alleen aan hoe er met voedsel omgegaan wordt voordat het bij u in de koelkast komt. ook dat is van invloed op de kwaliteit van het product. het restaurant waar ik werk is waarschijnlijk ook bij u in de buurt te vinden. Ik zal geen reclame maken en ik hou mij liever anoniem vwb de plaatsen waar ik heen ga. Het is een fastfoodrestaurant waar er 227 van zijn in Nederland en die ondergaan allemaal dezelfde keuringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
McDonald dus.