Kan een man typisch mannelijke kenmerken, zoals (ik noem maar wat) penisvorm of baardhaarstructuur, aan zijn kleinzoon doorgeven via zijn dochter?

De dochter van de man heeft het X-chromosoom van de vader gekregen. Kunnen op deze manier dit soort eigenschappen worden doorgegeven of liggen die allemaal vast op het Y-chromosoom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Zaken die met geslachtskenmerken te maken hebben hoeven helemaal niet vast te liggen in het geslachtschromosoom. Dat chromosoom bepaalt wel de hormoonhuishouding, en dat zorgt er weer voor dat de beharing sterker wordt dan bij een vrouw. De aanleg van die beharing - of penisvorm, bustemaat, zwaarte van de stem, verhoogde kans op het krijgen van tweelingen, en noem maar op - ligt in andere chromosomen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dat is precies wat ik me afvroeg. Hoe weet je dat zo zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus op het Y-chromosoom ligt eigenlijk alleen vast DAT het een man wordt, en hoe en wat ligt verder vast op de andere chromosomen?
teusvh
12 jaar geleden
Er worden nog wel wat dingetjes bepaald in het geslachtschromosoom, maar dat heeft dus niet met de geslachtskenmerken an sich te maken. De genen voor het zien van kleuren en bloedstolling liggen bijvoorbeeld op het X-chromosoom. Mannen hebben er daar maar 1 van, en als daar dus wat mee mis is, is er geen tweede chromosoom die dat corrigeert. Kleurenblindheid en bloederziekte zijn daarom typische mannenziekten.
En een rode kat is altijd een kater. Dat bewijst dat de aanleg voor die kleur in het geslachtschromosoom ligt.
En als een man wordt ingespoten met vrouwelijke hormonen gaan zijn borsten groeien. Ziedaar het bewijs dat die in aanleg gewoon aanwezig waren, en ook de vorm is genetisch bepaald. Maar omdat bij hem de nodige hormonen voor de ontwikkeling ontbraken zag je er eerst niets van. Het zijn echter wel kenmerken die hij gewoon doorgaf aan zijn dochter.

Andere antwoorden (2)

Deze liggen vast op het y-chromosoom, en kunnen dus niet via een dochter worden doorgegeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kind van de dochter - het kleinkind van opa - heeft voor een kwart de eigenschappen van de opa. deze eigenschappen kunnen van alles zijn. al betwijfel ik dat er veel familierelaties kunnen worden teruggeleid aan de vorm van de penis. maar dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Haha, ik moest een duidelijk voorbeeld verzinnen!