Is dit een chromosoom of een chromosomenpaar?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie afbeelding

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
7K

Het beste antwoord

Dat is een chromosoom na celdeling. Tijdens de celdeling verdubbelt het chromatine zich door replicatie, maar beide helften (de chromatiden) blijven ergens in het midden verbonden op een plaats die centromeer wordt genoemd. Hierdoor ontstaat de bekende X-vorm. Nadat de chromatiden van elkaar zijn gescheiden, is de X-vorm verdwenen en heeft het chromosoom weer zijn langwerpige staafjesvorm.

Voor chromosomenparen (van vader en moeder na celdeling) zie:

https://www.google.nl/search?q=chromosomenpaar&espv=2&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi2oZXYw5DLAhUDeg8KHYOdCg0Q_AUIBygB#imgrc=W-Q6MjMPmE_LlM%3A

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: dus een chromosoom tijdens (niet na) celdeling
erotisi
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Volgens mij is dit gewoon het x-chromsoom. Eén van de twee chromosomen die het geslacht van een persoon bepalen. Het plaatje heeft niets met celdeling te maken. https://www.google.nl/search?q=x+chromosoom&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwitkMiYzpDLAhXKDpoKHTghBqMQ_AUIBygB&biw=1231&bih=596
erotisi
8 jaar geleden
Dat alle chromosomen na celdeling toevallig een X vorm krijgen is toeval en is iets geheel anders dan het X-chromosoom zelf dat zo wordt genoemd ter onderscheiding van de andere 22 (numerieke) chromosomen en het mannelijke Y-chromosoom https://www.google.nl/search?q=x+chromosoom&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwitkMiYzpDLAhXKDpoKHTghBqMQ_AUIBygB&biw=1231&bih=596#imgrc=g-FPyjTO2AIh5M%3A
Erna55
8 jaar geleden
Erotisi: nee.
Het is een gewoon x- chromosoom.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Waar het mij om gaat is dat jij het zo nadrukkelijk over de celdeling hebt. Die speelt geen enkele rol in het plaatje van de vragensteller !
erotisi
8 jaar geleden
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Meiose#Interfase
erotisi
8 jaar geleden
zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatide
WimNobel
8 jaar geleden
Erotisi heeft gelijk. De beide chromatiden zijn alleen afzonderlijk zichtbaar tijdens de celdeling. En dat ze dan de vorm van een X hebben, heeft niets te maken met of het een X, een Y of een autosoom (1-22) chromosoon betreft.

Andere antwoorden (1)

Elke cel (nou oke een paar uitgezonderd) hebben 46 chromosomen. Die chromosomen zijn genummerd van 1 t/m 22. Van elk chromosoom een cel twee exemplaren. De resterende twee X-chromosomen bij een vrouw of X- en Y-chromosoom bij een man maken de 46 compleet.

Elk 'setje' van twee gelijke chromosomen wordt een chromosomenpaar genoemd. Een chromosomenpaar bestaat dus altijd (zoals de naam al suggereert)uit twee aparte chromosomen. Op het plaatje staat slechts een chromosoom.

Dit is trouwens een artistiek plaatje van een chromosoom, zeg maar zoals de artiest zich die voorstelt. Het is niet een foto van een chromosoom. Anders dan anderen beweren kan er dus niet gezegd worden wélk chromosoom het betreft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Klopt ! (+)
(Toegegeven het is een (!) x-vormig chromosoom. Niet per-sé hét X-chromosoom)
erotisi
8 jaar geleden
Maar geeft het plaatje een chromosoom weer zoals deze altijd er uit ziet of alleen bij celdeling?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens de deling, maar dat doet voor de vraag niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Officieel is het trouwens niet eens een plaatje van een chromosoom, maar slecht een artistieke uiting. Het is wel het beeld dat de meeste mensen van chromosomen hebben.
Dit is de staat waarin chromosomen verkeren in vooral de metafase van de celdeling. BIj het maken van een karyogram (waarbij de chromosomen gesorteerd worden weergegeven) worden de chromosomen in deze staat gebruikt, daar komt dat typische beeld vandaan. Het is dus niet de gebruikelijke staat van chromosomen. Hier is een paatje van een karyogram te vinden; daar is dus te zien hoe de chromosomen er na kleuring, groepering en in de metafase wél uitzien:
http://www.kennislink.nl/publicaties/als-het-y-chromosoom-de-hand-aan-zichzelf-slaat