Is het mogelijk een pijnreflex met een ander gevoel te associëren?

Als je je hand brandt aan de oven, trek je door de pijnreflex direct je hand weg, en meteen daarna voel je de pijn pas. Is het dan ook mogelijk om een dergelijke reflex te associëren met het voelen van bv. iets kouds en glibberigs, zodat je direct je arm wegtrekt, en vervolgens pas voelt dat het koud en glibberig is. Is het dus mogelijk om zenuwcellen te conditioneren, en zo ja, waar houdt dat dan op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Ja, in zeker zin wel, echter "conditioneer" je niet de zenumcellen, maar "train" je je (kleine) hersenen.

Hetzelfde doe je bij het beoefenen van een sport. Hierbij moet je soms ook razendsnel kunnen reageren, en dit "leer" je door het veel te doen. Dit zijn echter een ander "soort" reflexen, dan de reflex waarbij je je hand terugtrekt, voordat je pijn voelt. Dit heeft te maken met het "pad" dat het "stroompje" aflegt. Echter om dit te begrijpen moet je wat dieper ingaan op de biologische achtergrond van zenuwen.

In principe kun je dus je handen trainen om een reactie te geven bij iets glibberigs of kouds. Soms doe je dit zelfs al automatisch. Indien je een ander zintuig "uitsluit" door bv. een blinddoek op te doen, zul je direct meer reflexen krijgen. Hoe kun je dit testen? Blinddoek je vader/moeder/broer/zus of wie dan ook, en pak een schaaltje met vla (uit te koelkast). Zeg vervolgens dat ze moeten voelen wat het is. Grote kans dat ze bij de eerste aanraking direct hun handen terugtrekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan vroeg ik me dus af of je zo'n directe reactie als met pijn ook kunt hebben. Als de vla wordt aangeraakt, gaat er eerst razendsnel een signaal naar de hersenen, en dan naar de spieren van "terugtrekken!'', wat dus te trainen is. Bij pijn gaat het volgens mij echter direct vanaf de zenuwcel naar de spier, wat ook verklaart dat je soms je hand al terug hebt getrokken voor je de pijn voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ypsilon; dat heb je goed begrepen, zo werkt het inderdaad. Dit zit hem echter in het soort zenuw, vandaar dat je die directe niet kunt trainen (tenminste ik zou niet weten hoe).
Ja dat kan en wordt oa. toegepast in brandwondencentra.
Tijdens het uiterstt pijnlijke wisselen van verband speelt de patient een spel waarmee hij in een ijswereld sneeuwpoppen met sneeuwballen moet bekogelen.
Het spel lijkt het brandende gevoel van de pijn te converteren naar een koude-beleving, wat de pijn-sensatie zeer ten goede komt

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo zijn er ook tandartsen die oa. hypnose gebruiken en andere medische beroepsbeoefenaren die met allerhande technieken de pijnsensatie weg weten te halen.
Sommigen zijn daar zo succesvol in dat zelfs een beenmergpunctie niet als pijnlijk ervaren wordt!!

Het is dus zeer wel mogelijk een pijnbeleving om te buigen.
Toch is het negeren van dagelijkse (functionele) pijnsensatie NIET gezond.

Het is bekend dat mensen zonder pijngevoel (dat komt voor) doorgaans niet oud worden, ze kunnen erg beschadigd raken zonder het zelf te beseffen.....