Heeft je gewicht invloed op je (zang)stem?

Kan je aan een (zang)stem horen of iemand waarschijnlijk dik of dun is?
Als je heel veel aankomt of afvalt, verandert je stem daardoor?

Toegevoegd na 18 uur:
Soms lees je wel eens over zangeressen dat men na het horen van een lied verwacht dat het een forse, zwarte zangeres is, en dat men dan heel verbaasd is als het een dun, blond meisje blijkt te zijn.
Dat deed me afvragen of dat beeld puur komt door een stereotype beeld van zwarte zangeressen, of dat
klankkleur, volume of bereik inderdaad afhankelijk zijn van je gewicht, dat dikke mensen bijvoorbeeld gemiddeld een vollere of zwaardere (zang)stem hebben dan dunne mensen.

En voor alle jonge tieners:
Nee ik heb het niet over de kwaliteit van zingen.
Ja natuurlijk weet ik dat er van elke lichaamsbouw vele zangeressen met fantastische stemmen zijn.
Daar gaat mijn vraag helemaal niet om. Mijn vraag was of je gewicht invloed heeft op je (zang)stem; hoe komen jullie erbij dat ik het heb over hoe goed iemand kan zingen, en waarom denken jullie dan automatisch dat ik geen goede zangeressen met een voller figuur ken? Zucht...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik vraag alleen of het een invloed heeft op je stem, ik zeg niet dat het een beter zou zijn dan het ander.

Antwoorden (5)

Nou vogens mij niet hoor want erg zijn denk ik wel genoeg zangers die niet alenmaal een mooi plat buikje hebben. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat beantwoord de vraag toch niet.. De vraag was niet: kunnen minder slanke mensen ook goed zingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd dat er zoveel mensen vanuit lijken te gaan dat ik denk dat je dun moet zijn om goed te kunnen zingen. Ik heb het helemaal nergens over goed kunnen zingen en zelfs niet over het hebben van een mooie stem, maar alleen over of de stem beinvloed wordt door gewicht. En ALS ik er al vanuit zou gaan dat een bepaalde bouw de beste stem oplevert (wat ik niet doe, omdat ik zangeressen ken in alle soorten en maten met fantastische stemmen), dan zou ik eerder denken dat je vol gebouwd moet zijn om een goede stem te hebben dan andersom, omdat ik vooral veel volle vrouwen ken met een stem die mij aanspreekt (maar misschien is dat dus toeval, vandaar mijn vraag).
Nee dat kan je niet horen. Een hele slanke dame, kan een geweldige operastem hebben in "alt".

De grote van je lichaam heeft hier niet mee te maken. Een heel dik persoon, hoeft niet per definietie een lage stem te hebben, die kan ook een tenor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de leadzangeres van adele;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt 3 vragen, en naar mijn bescheiden mening zijn de antwoorden ja, nee, ja.

1. Je gewicht heeft invloed op je lichaamsbouw, en die is wel degelijk van invloed op het geluid wat je produceert. Als iemand dikker wordt, staat het bijna vast dat b.v. de nek en wangen ook ietsje groter worden. De trillingen van de schedel zullen ook wat anders zijn, met een klein of wat groter vetlaagje er omheen.
Hoewel de verschillen heus niet spectaculair zijn, zal er verschil te horen zijn, omdat de "klankkast" verandert.
Een gitaar met een kleine klankkast klinkt ook anders dan een grote. En een fors gebouwd iemand heeft ook grotere longen, dus dat is ook al van invloed.

2. Dat je zou kunnen horen of iemand dik of dun is, gaat veel te ver, en is echt onmogelijk.

3. Ja dat verschil moet je bijna wel kunnen horen. Maar nogmaals, dat is zeker niet spectaculair. Misschien moet je er wel getrainde oren voor hebben, of heel veel verstand van zangtechniek, om dat te horen. En vanzelfsprekend staat het ook vast, dat een dik iemand niet mooier/beter hoeft te zingen dan een dun iemand, of andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! Maareh......geen bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor de plus! ;-) Eerlijkgezegd zou ik niet zo snel weten, hoe ik aan een zinnige bron moet komen, die ook echt iets toevoegt, en waarin alleen wordt beweerd dat het materiaal van een (muziek-)instrument, en dus ook de stem, van invloed is op de uiteindelijke klank. Want eigenlijk beweer ik niet veel meer in mijn antwoord. De vraag van Fynnya lijkt mij dan ook niet zo'n Google vraag over feiten, maar meer een inzicht-vraag.
Dat is niet wetenschappelijk vastgesteld.
Zelf houd ik van klassieke muziek en wat me wel door de jaren is opgevallen is dat vrouwelijke sopranen en de mannelijke tenoren vaak dik zijn en dat de vrouwelijke alt en de mannelijke (allicht) bas, maar vooral bariton meestal langer en slanker zijn.
Maar nogmaals, dit is lang niet altijd zo.
Oorspronkelijk was Maria Callas behoorlijk dik, maar na te zijn afgevallen was ze slank te noemen en ze zong nog even mooi (vond ik).
Zeg het maar en wij zingen...