Waarom vliegen de ganzen naar het noorden?

Mijn man heeft nu al een paar maal een vlucht ganzen over ons huis richting het noorden zien vliegen. Waarom doen ze dit? Ze horen toch richting het zuiden te vliegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
21.6K

Het beste antwoord

het is niet gezegd dat deze ganzen op weg zijn naar het noorden.
goed mogelijk dat ze nu in een weiland zitten 15 km ten noorden van jullie.
ze vliegen vaak een stuk op zoek naar voedselgronden, of een overnachtingsplaats.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Anders zouden ze 't te koud krijgen en zouden ze minder voedsel kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is het hier te warm voor ze... Het is uitzonderlijk warm en dan denken de ganzen dat ze te ver doorgevlogen zijn, dus gaan ze nu een stuk terug, naar het noorden weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat was eigenlijk ook onze theorie omdat het nog zo uitzonderlijk warm is voor de tijd van het jaar. Dus misschien dat het daar aan ligt dan? (ik wacht nog even met mijn plusje ;-) )
Er zijn deze week temperaturen in ons landje gemeten waarvan zelfs de Sint van slag raakt. Ganzen kennelijk óók...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ganzen vliegen wel degelijk op hun trek naar het zuiden; alleen niet voor de winter, maar voor de zomer. De Nederlandse zomer is voor hen te warm, die brengen ze door in Scandinavië, waar ze primair 'thuishoren'. Ze overwinteren in het warme Nederlandse zuiden. En in deze periode gaan ze inderdaad weer richting ‘huis’, noordwaarts.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ben ik wel wakker ?
Volgens mij snap ik nu zelf niet eens meer wat er staat. Effe terugspoelen :
Zomer in Skandinavie (noorden)
Winter in Nederland (zuiden)
Ze gaan dus NU van skandinavie naar hier = zuidwaarts.
En in het voorjaar, voor het hier te heet wordt, weer naar het noorden. Niet deze periode dus ; ze zijn er net. Maar ze lbijven niet op één plek en vliegen dus wat heen en weer.

Het zou kunnen dat ze door de hoge temperaturen een beetje in de war zijn ? Ik ook geloof ik.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je hebt gelijk marleen, ik zat ernaast, +1
Rieneke1
14 jaar geleden
hahaha ik zat ook alweer te twijfelen .
puntje voor de lach dan maar :)
Die ganzen begrijpen hun TomTom nog niet zo goed; ze zeggen niet voor niets zo dom als een gans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn opzoek naar voedsel denk ik...
in zuiden is misschien alles opgeraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze halen even hun vrienden op die enkele weilanden verderop wonen.Want ze vertrekken samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ganzen volgen het weer. Is het te koud, dan gaan ze naar het zuiden, te warm dan naar het noorden. Het is nu wat vroeg, maar dit effect kun je verderop in de winter ook nog zien. Afhankelijk van het weer natuurlijk. Als de temperatuur op en neer blijft gaan, dan zullen ganzen heen en weer blijven vliegen.
Verder vliegen ze ook wel eens gewoon een rondje, al of niet naar een ander weiland, en kunnen ze als ze boven jullie huis vliegen net zo goed naar het oosten of het westen vliegen.

Toegevoegd na 48 seconden:
Deze vraag hoort natuurlijk wel in de categorie Biologie thuis!