Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van welke menssoort stamt de moderne mens (Homo Sapiens Sapiens) af?

Van de Homo heidelbergensis, Homo neanderthalensis, of van nog een andere menssoort.

Graag met bron erbij.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
943

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Homo Heidelbergensis en zeker homo erectus worden gezien als kandidaat. Het probleem is denk ik dat elk menselijk fossiel als mogelijke voorouder wordt gezien. Ik denk dat je het ook kunt zien als een veelheid van soorten. Zelfs in de moderne tijd zien we nu bonobo's en chimpansees als twee soorten, evenals orang oetans van Borneo en Sumatra. Er zijn ook reuzenchimpansees aangetroffen die voorlopig als ondersoort worden gezien. Het feit dat er erg veel homo erectus fossielen zijn gevonden wil niet zeggen dat precies deze talrijke soort onze voorouder was. Als er ook kleinere populaties van andere soorten waren waarvan we geen fossielen hebben. Daarom is men een beetje afgestapt van de afstammingslijnen. En geeft me in diagrammen aan over welke periode er fossielen van een bepaalde soort zijn gevonden, zonder dat men een afstamming vastlegt.
Over grote gebieden in Afrika vind je nu chimpansees terwijl bonobos maar een klein verspreidingsgebied hebben. Dat wil nog niet zeggen dat de situatie over 5000 jaar niet heel anders kan zijn met alleen nog bonobos en de chimpansees als uitgestorven soort. Die bonobos die over zijn stammen dus niet van onze chimpansees af,maar de gemeenschappelijke voorouder van deze apen leefde wat langer geleden.

Daarom kun je als je geen complete gegevens hebt niet zoveel over afstamming zeggen. In het geval van mensen is het aantal gegevens weliswaar groot, maar alles behalve volledig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik begrijp wel waarom je hier tussen twijfelt, aangezien de berichtgeving tegenstrijdig is. Volgens mij zijn ze er nog niet helemaal over uit of iets dergelijks. Onderstaande bronnen ondersteunen de gedachte dat de sapiens afstamt van de Homo heidelbergenis en geven tevens aan dat de Neanderthaler óók van hen af stamt. Een wetenschappelijke bron is het jammergenoeg niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn biologie boek:

1. Australopithecus afarensis

daar uit voort kwamen:
2. Australopithecus robustus en de Australopithecus africanus en de Homo habilis

uit de homo habilis kwam:
3. de homo erectus

uit de homo erectus kwam:
4. de homo sapiens neanderthalensis

uit de homo sapiens neanderthalensis kwam:
5. de homo sapiens sapiens (de moderne mens)

De Homo sapiens sapiens stamt dus van de Homo sapiens neanderthalensis af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding