hoe gaat een slang nauw op zijn prooi of op zijn vijand af, hij is toch blind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soow. Ik heb de vraag 3 x moeten lezen voor ik gem begreep. Ik dacht dat je bedoelde dat de slang weinig ruimte in nam of zo...
Reddie
12 jaar geleden
Volgens mij zijn slangen niet blind. Ze hebben heel goede ogen. De meeste slangen zijn wel doof, maar dat is dus iets anders.
Reddie
12 jaar geleden
Sorry, de antwoorden niet gelezen.

Het beste antwoord

Dat kan hij door te tongelen. Dat is het in en uit bewegen van de gespleten tong. Slangen doen dit omdat er geurstoffen op hun tong komen als die naar buiten steekt. Je zou dus kunnen zeggen dat een slang met zijn tong ruikt. Om een geur te proeven, gebruikt hij het orgaan Jacobson. Dat is een reukorgaan (vomeronasaal orgaan) achterin de bek. Als de slang het spoor van een dier wil ruiken en volgen, steekt hij eerst zijn tong naar buiten en gaat hier vervolgens mee langs dit orgaan. Sommige mensen denken dat de slang zijn prooi likt alvorens hem op te eten. Het gaat hier echter niet om likken of het aanbrengen van speeksel. Wat het dier doet, is het uitsteken van de tong om zijn prooi te kunnen proeven en ruiken, alvorens hem op te eten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks voor uw reaktie ik heb weer wat bijgeleerd; De eerste reaktie daar heb ik ook wat kunnen bijleren. dank u allen

Andere antwoorden (3)

Slangen zijn niet blind, bovendien kunnen sommige slangen met gerichte gevoeligheid voor warmte waarnemen waar een warm lichaam zich dichtbij bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een slang is de reukzin het sterkst ontwikkeld; hij ruikt dus zijn prooi of vijand.
Zijn neusgaten gebruikt hij daar echter niet voor; deze gebruikt hij enkel om te ademen. De slang haalt met zijn tong moleculen ('geurdeeltjes' in de lucht) in zijn bek, die dan worden opgenomen in weefsel in zijn verhemelte, waar de deeltjes 'geanalyseerd' (dus geproefd, of geroken) worden.

Een slang kan wel wat zien, maar alleen binnen een straal van een paar meter en ook ziet een slang alleen dingen die bewegen. De slang gebruikt zijn zicht voornamelijk om vijanden waar te nemen, niet zozeer voor prooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slangen zijn niet blind maar doof. Zij voelen wel de trillingen die een ander dier maakt bij zijn bewegingen. Dus zelfs als ze hem niet goed kunnen zien in het donker weten ze wel degelijk waar hij is.