Waarom houden we ons hand tegen ons hoofd als we een klap hebben gekregen?

Beschermen we dan een kwetsbare plek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het zou kunnen dat we onze hand tegen ons hoofd houden, als we een klap hebben gekregen. Maar als we dat doen, omdat we nog een 2e klap verwachten, dan is dat niet zo effectief. De reflex is dan meestal, om je handen in de buurt van je hoofd te houden, om de klap af te weren.

Als je geen volgende klap meer denkt te krijgen, dan is het wel verklaarbaar dat je hand naar je hoofd gaat. Een klap is meestal pijnlijk, en alles wat pijn doet, daar gaat automatisch onze hand naar toe. Denk een pijn in je buik, of als je je knie stoot. Of het wrijven met je hand over je buik of knie ook werkelijk effectief is tegen de pijn, dat weet ik niet, maar het is wel een reflex die iedereen zal herkennen.