Hebben mensen een dominant oor?

Mensen, en ik vermoed ook dieren, hebben vaak een dominant oog. Twee derde blijkt een dominant rechter oog te hebben. Maw de meeste mensen wordt hun gezichtsveld overwegend bepaald door het rechteroog. Ik vermoed dat dan de linkerhersenhelft ook het dominanst zal zijn. Dus als j rechteroog dominant is is dan ook je rechteroor dominant?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Ja dat klopt. Uit onderzoek blijkt er ook een dominantie te bestaan voor het (bij voorkeur) gebruiken van ogen en oren. Mensen kunnen dus rechtsogig of linksogig en rechtsorig of linksorig zijn. Welk oog gebruikt men bijvoorbeeld spontaan om door een sleutelgat te kijken; en als men je vraagt of de wekker nog tikt, welk oor breng je dan dichterbij?

Aangezien de zenuwbanen tussen zintuigen/ledematen en hersenen grotendeels gekruist verlopen, is bij linksdominantie de rechter hersenhelft dominant en omgekeerd.