Wat is nou het verschil tussen het mannelijke en Het vrouwelijke brein?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Hersenen van mannen en vrouwen zijn vrijwel identiek - en dat geldt niet alleen voor de hersenanatomie, maar ook voor de hersenfunctie. Hoewel vrouwenhersenen hetzelfde doen als die van mannen, pakken ze hooguit een taak iets anders aan om het verschil in volume te compenseren (vrouwenhersenen zijn iets kleiner). Bij mannen is het rechter hersenschors dikker en het corpus callosum minder ontwikkelt. Bij vrouwen is het gebied waar emotionele reacties geregeld wordt, de limbische schors, groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Volgens mij doet het breinvolume er niet toe. Einstein had bijvoorbeeld geen grotere hersenen dan gemiddeld.
Als het volume er iets toe deed zouden kleine mensen dus dommer moeten zijn dan grote, hetgeen volgens mij niet waar is. Verder +4U!
Hersenen van mannen en vrouwen kennen wat macroanatomische verschillen, vergelijkbaar met de verschillen in de vorm van het gezicht. Het belangrijkste is dat de beide hersenhelften van vrouwen een grotere verbinding hebben. Belangrijker zijn nog wat kleinere celstructuren op enkele gebiedjes in de hersenen die sterk afwijken. Die celgebiedjes blijken ook bij transseksuelen af te wijken naar de andere sexe toe.

Recentelijk is gebleken dat ook de geslachtsbepaling in de hersenen begint. De minieme hoeveelheid geslachtshormonen zijn voldoende om de geslachtsklieren in de gewenste richting te sturen. Doordat het proces van geslachtsbepaling zichzelf versterkt kan een kleine hoeveelheid mannelijk of vrouwelijk hormoon de geslachtsklieren aanzetten tot een steeds grotere productie. Bij sommige dieren (krokodillen bv) is het al genoeg als de temperatuur wat hoger is om de jongen in een mannelijke richting te sturen.

De geslachtshormonen hebben hun invloed overal in het lichaam, dus ook weer in de hersenen. De oppervlakkig waarneembare anatomische verschillen in de hersenen zijn een beetje het topje van de ijsberg, want het is duidelijk dat hersenen wel wat meer zijn dan hun walnootvorm.

Het is biologisch gezien natuurlijk wel belangrijk, dat ook de seksuele voorkeur en het gedrag van een persoon overeenkomt met zijn geslacht. Dat moet dus op een of andere manier in de hersenen worden verankerd. Het hele proces vindt tijdens de embryonale ontwikkeling plaats en er kunnen dingen verkeerd gaan als de moeder bijvoorbeeld een bijnierafwijking heeft. Dochters gaan dan jongensachtig en mannelijk gedrag vertonen.

Dat gezegd zijnde, zijn geslachtsverschillen in de hersenen minder belangrijk dan de individuele verschillen. Veel vrouwen kunnen goed zijn in dingen waarin mannen iets beter zijn en ook andersom.