Welke beestje heeft dit gemaakt? En hoe heet zo'n huisje?

Het is een Macro afbeelding van ficusplant, het is dus maar een centimeter groot.

Toegevoegd na 10 minuten:
De plant heeft buiten en gestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Rieneke1
12 jaar geleden
voor een buitenplant zou je denken aan een soort van metselbijtjes, maar voor een binnenplant?
goeievraag, +

Het beste antwoord

Het is het nestje van de urntjeswesp, hij leeft solitair, legt na het afbouwen van het nestje een eitje, vangt een insect, b.v. een rups, die hij verdoofd, brengt deze verlamde maar nog levende rups naar het nestje en ' metselt' de ingang dicht.
Uit het eitje komt spoedig een larve, die de nog levende rups opeet.
Hierna verpopt de larve zich, om na enige tijd als volwassen urntjeswesp uit het nestje te komen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zo ver ik weet, zijn er een paar soorten urntjeswespen, een soort vangt rupsen, van de andere weet ik het niet.
Het zijn eigenlijk sluipwespen, maar omdat deze die prachtige urntjes maakt, heeft hij deze naam gekregen, waarschijnlijk zit er nog niets in, anders was de ingang wel dicht gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zat net te denken: waar is Ed als je hem nodig hebt? Maar toen dook je op, en gaf je een antwoord dat een dikke plus verdient. PS. Arme rups...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Weet je toevallig de engelse of latijnse naam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja wat is die natuur toch mooi he, zo liefdevol . :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah heb hem al potter wasp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat
het is de Eumenes coranatus
of de Eunemus papilarius
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het diertje is uit het geslacht van de metselwespen (Eumeninae) en uit de superfamilie plooivleugelwespen (Vespidae).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus, zou best kunnen hoor, weet hier te weinig van, maar graafwespen graven en dat doet deze niet, dus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus zou best kunnen hoor, weet hier te weinig van, maar graafwespen graven toch, dat doet deze niet, dus??
Cryofiel
12 jaar geleden
Ed, naar aanleiding van je toevoeging - kan het zijn dat de ingang juist de *uitgang* was via welke de volwassen wesp uit het nestje is gekropen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liefdevolle killerwesp Ed?! ;-)) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. Wat ik er van weet, is dat de larve overwintert in het urntje en pas in het voorjaar er uit komt als volwassen sluipwesp. euca. al dat soort wespen en dat zijn er heel erg veel,vangen andere insecten, verdoven hun en leggen er een eitje in.
Dus ja, killerwespen!!!
Had heel lang geleden hagedissen in een terrarium ( zelf gevangen) ook deze waren geinfecteerd door een sluipwesp.
De larven ervan boorde gaatjes in de lever van deze diertjes en ik maar denken dat ze lekker dik waren geworden door het voer.
Uiteindelijk gingen ze er aan dood.
Ook erg liefdevol!!! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridifavus, dat dat met die hagedissen.
het is zeker wel 50 jaar geleden, had toe hagedissen, salamanders, kikkers, van alles in een terrarium.
ben toen overgegaan naar alleen maar hagedissen, ik meen de zandhagedis, daar waren de mannetjes van groen en de vrouwtjes bruin.
Na verloop van tijd werden enkele vrouwtjes erg dik
Maar er kwamen geen eitjes.
Na velen maanden zag ik ineens een sluipwesp in het terrarium.
Later waren er ineens meer.
De dikke vrouwtjes gingen dood.
Heb er toen enkel opengemaakt en vond allemaal gangetjes in hun lever.
De andere zijn later ook dik geworden en dood gegaan.
Het gebied waar ik ze ervoor gevangen had, kwamen na een jaar of tien geen hagedissen meer voor.
gek genoeg heb ik er nooit informatie over gevonden, maar ja, internet bestond nog niet, dus was je snel uitgezocht.
Een ding weet ik zeker, het waren sluipwespen en ik had zieke hagedissen.
En die sluipwespen moesten ergens vandaan komen.
maar heb het nooit verder kunnen bewijzen.