Waneer is copulatie ontstaan?

Vissen bv maken gebruik van buiten lichamelijke bevruchting (hoewel niet in alle gevallen). Mijn vraag is dus in feite, waneer in de evolutie is directe beruchting tussen een mannelijk en vrouwelijk individu ontstaan. De kans is groot dat dit bij de ontwikkeling van insecten is ontstaan, maar is er toevallig een diersoort die hier eerder mee was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Copulatie is een vorm van interne bevruchting. De allereerste levensvormen waren in het water, daar volstond een zachte schaal om het ei, de vrucht. Maar toen de dieren aan land gingen volstonden de eieren met zachte schillen niet meer, de eitjes droogden anders veel te snel uit. Een hardere schil bleek noodzakelijk. En zo komen we uit bij het ei met de harde schil. Maar deze harde schil maakt het onmogelijk om bevruchting extern te laten plaatsvinden, sperma kan niet door die harde buitenwand heen. En zo bleek het noodzakelijk te zijn om de bevruchting binnen het lichaam te laten plaatsvinden.
Een stap verder in deze evolutie bleek er groot voordeel te zitten in het 'uitbroeden' van de vrucht binnen in het lichaam, eieren konden zo niet ten prooi vallen aan eiereters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toen organismen op het land kwamen, werd het steeds moeilijker om bevruchting te laten plaatsvinden buiten het lichaam. Het water zorgde ervoor dat het sperma bij de eicellen kwam. Op het droge was er veel minder water, dus moest er een andere manier komen: copulatie!

De eerste complexe organismen die aan land kwamen waren slakken en dergelijke zachte wezens. Deze gingen nog steeds terug naar water om zich voort te planten. De insecten namen het land over, en waren ook de eerste complexe organismen die interne bevruchting hadden.