welke functies van het menselijk lichaam lijken op die van dieren?

ik moet voor school een verslag maken over dierproeven. alleen vroeg ik me af welke dieren bijvoorbeeld een soort gelijke lever functie hebben. andere functies zijn ook welkom. bijv. hart en vaat stelsel, immuun systeem, longen, huid etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dierproeven hoeven ze niet hetzelfde orgaan te gebruiken. Cosmetica wordt bv vaak in de ogen van konijnen gestopt, omdat ogen nog heftiger reageren dan bv de huid van een mens. Als de ogen het kunnen hebben kan onze huid t zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ik heb daar al een stuk over en nu moet ik nog wat schrijven over de soortgelijke functies.

Antwoorden (2)

De organen van apen en varkens komen het meest overeen met die van de mens.

Dit heet Xenotransplantatie en is nog verboden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt heb er erg veel aan gehad :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en succes met je verslag.
Alles is vergelijkbaar, de meeste vooruitgang in kankeronderzoek is bijvoorbeeld geboekt bij een miniem wormpje, de nematode Caenorhabditis elegans. De genetica kennen we het beste via het minieme fruitvliegje drosophila en de ontwikkelingsbiologie van larven van zeeegels en het zebravisje brachydanio rerio.

Een belangrijk verschil met de meeste zoogdieren zijn de afhankelijkheid van vitamine C in de voeding en het kleurenzien. Dat kan gemakkelijk worden verklaard door het feit dat apen/primaten veel fruit en zich verschuilende stilzittende insecten eten. Als je veel fruit eet, is het overbodig zelf vitamine C aan te maken, kleurenzien is handig om rijp fruit te vinden, grote bidsprinkhanen en dergelijke.

Chimpansees, bonobo's en mensen zouden op grond van de genetica zelfs in het zelfde geslacht geplaatst worden als het niet toevallig zo was dat mensen zich graag buiten de orde plaatsen. Voor sommige proeven komen eigenlijk alleen chimpansees en dergelijke in aanmerking (onderzoek naar HIV-bijvoorbeeld, waarbij je een afweersysteem nodig hebt dat heel dicht bij het onze ligt en waar het virus ook een besmetting kan veroorzaken.)