Hebben bomen die rond de evenaar staan ook jaarringen?

Aangezien er rond de evenaar geen duidelijke seizoenen zijn, vraag ik me af hoe de doorsnede van een boom die rond de evenaar groeit eruit ziet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.3K

Antwoorden (5)

Nee jaarringen zijn seizoensgebonden... De bomen daar zullen wel nattetijd-ringen hebben wellicht.. Moesson-ringen misschien...
Maar als er geen winterstop is in het klimaat, dan is er ook geen donkerdere ring te zien in een jaar tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bomen in de wouden op de evenaar hebben zelfs twee ringen per jaar. Want er zijn twee droge en twee natte seizoenen die de groei beïnvloeden.
AWM
14 jaar geleden
In het oerwoud zullen ze daar geen jaarringen hebben want er is altijd vocht, licht en warmte.
Een jaarring bestaat omdat de groei tijdelijk sterk afneemt of stopt.
In de savannen kunnen er dus ringen ontstaan tijdens droge perioden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In tropisch hardhout zoals merbau en meranti zie je die dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals eerder opgemerkt in andere opmerkingen: het is afhankelijk van locatie. Jij vraagt naar de evenaar. Het is beter om naar klimaatsregio te kijken. Bomen vormen de karakteristieke ringen als de groei gedurende het jaar verschilt in tempo. In het gemtigde klimaat van ons groeit een boom hard in het voorjaar, redelij kin de zomer, en niet tot nauwelijk in de hefrst en winter. Hierdoor krijg je ringen van verschillende dichtheden van hout. Dit kan je ook krijgen op plekken waar bv door een droogteperiode de groei van bomen stokt. Op plekken waar dat niet gebeurd (In tropische regenwouden) krijg je geen ring vorming, en is het hout in drwarsdoorsnede egaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk niet zo dat een boom denkt: "hey het is weer een ander seizoen, laat ik weer eens een jaarring produceren". Jaarringen zijn kleurverschillen in de doorsnede van een boomstam.
Deze kleurverschillen ontstaan door o.a. verschillen in groeisnelheid van een boom, of door weers- en omgevingsinvloeden op een bepaalde leeftijd (een bosbrand die een boom overleefde kun je ook duidelijk zien in de doorsnede van een boomstam).

Sommige van deze invloeden op groeisnelheden, en andere omgevingsinvloeden op een boom, komen regelmatig terug in het jaar, en hangen dus samen met de tijd van het jaar en het daarbij behorende regelmatig terugkerende weerspatroon.

Op de evenaar keert elk jaar het zogenaamde regenseizoen terug.
En natuurlijk heeft dit regenseizoen invloed op de groeisnelheid, en ook op de bast van een boom. Alsof de groeisnelheid van een boom alleen te maken heeft met luchtvochtigheid en temperatuur? Natuurlijk niet.

In de regentijd zijn de omstandigheden totaal anders dan in het droge seizoen. Dus ook voor de boom. Dus ook voor de groeisnelheid van de boom. Dus ook voor de stam van de boom. En daarom zul je ook in de tropen jaarringen kunnen zien als je een boom om hakt.