Klopt het dat "Polygyny" (1 man meerdere vrouwen) het meeste voorkomt bij zoogdieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Polygamie bedoel je denk ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is wel de juiste benaming, Polygamie is een verzamelnaam voor zowel Polyandry (1 vrouw meerdere mannen) en Polygyny (1 man meerdere vrouwen)

Het beste antwoord

Ja dit is juist,

Verklaringen Polygamie
Dit argument wordt ondersteund door de bewijzen uit het dierenrijk: slechts drie procent van de dieren (zoals een paar vogeltjes en woestijn muizen) houden het bij één partner. De rest van de dieren vrijt er rustig op los, waaronder de mensapen en mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het leven gaat het om de voortplanting, niet om paarvorming. Paarvorming zal alleen optreden als het voortplantingsproces daar voordeel bij heeft. Als een wijfje het in haar eentje af kan, mag het mannetje wieberen.
Reddie
12 jaar geleden
Dat komt omdat het wijfje de jongen draagt en zoogt. Het mannetje hoeft geen energie te steken in de jongen en steekt zijn energie in de concurrentie met andere mannetjes voor de gunst van de wijfjes, want die bepaalt het reproductief succes.

De meest succesvolle mannetjes zullen met de vrouwtjes paren en meer jongen voortbrengen. De grens aan het aantal vrouwtjes wordt bepaald door het uithoudingsvermogen , de kracht om gevechten te winnen , het vermogen om al de vrouwtjes in de gaten te houden, de hoeveelheid voedsel die gebruikt kan worden voor de groei en het formaat van het territorium dat kan worden verdedigd.

Bij de melkkoeien is de polygynie waarschijnlijk het meest uitgesproken, door kunstmatige inseminatie kan stier duizenden vrouwtjes bevruchten, maar het is wel de boer die bepaalt welke stier de voorkeur heeft. Het toont wel aan hoe groot het selectieve voordeel kan zijn als met een geschikt mannetje wordt gepaard.