Wat is dit voor rups, 1,5 cm lang, groen van onder en rood die een beetje lijkt op een koraal?

Hoop dat de foto wat kleiner wel lukt.

Toegevoegd na 6 minuten:
De rups is ongeveer 1,5 cm lang, groen van onder en rood met nemo(clownvis) vlekken boven. De witte vlekken zijn omringt met een zwart randje en uit het midden van de witte vlek komt weer een rood pluimpje dat lijkt op een koraal (weet even geen betere benaming)

Toegevoegd na 23 minuten:
De rups vandaag gevonden op een kamerplant die we nog niet zo lang hebben, plant is een palm soort.

Toegevoegd na 17 uur:
Gevonden dankzij de determinatie van vlindernet! Het is een Spiny Slug Catterpillar http://www.google.nl/search?tbm=isch&source=mog&hl=nl&gl=nl&client=safari&q=spiny%20slug%20caterpillar&sa=N&biw=320&bih=356#p=1

Leuk exotisch beestje dat voorkomt in alle kleuren vsn de regenboog afkomstig uit Amerika maar gezien mijn hooikoorts denk ik dat ik hem maar doe!
Bedankt iedereen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Amadea
12 jaar geleden
Ja, de foto staat er. Wat een mooi beestje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! Ik kan ook niets slapen eer ik weet wat het is :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je wat meer vertellen waar en wanneer je deze hebt gevonden? Liefst ook de plant waar die op zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt weten wat voor rups het is moet je op de volgende gegevens letten: Bij het determineren van rupsen kan in de meeste gevallen beter niet worden uitgegaan van de kleur, omdat vooral bij de rupsen van nachtvlinders de kleur nogal kan variëren. Soms kan de kleur een handig hulpmiddel zijn, maar het moet zeker niet als doorslaggevend kenmerk gebruikt worden. De antwoorden op de volgende vragen vormen een goede basis om in elk geval vast te stellen tot welke familie een rups hoort: Lijkt de rups op een takje?
Hoeveel paar buikpoten heeft de rups?
Heeft de rups haren en is de beharing lang of kort?
Heeft de rups stekels?
Heeft de rups uitsteeksels op het lichaam en waar zitten deze?
Heeft de rups stippen of lijnen over het lichaam?
Hoe groot is de rups?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou best eens Rupsje Nooitgenoeg kunnen zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook:
http://www.vlindernet.nl/rupszoeken.php?stap=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die site heb ik gezien, maar er kwam niks uit helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen die je eerst kan beantwoorden 1. is het een rups (zie vindernet, kijk naar de echte poten en buikpoten
2. Wanneer heb je de rups gevonden
3. Waar heb je de rups gevonden
4. Zat de rups op een specifieke plant/boom?
5. Beharing/ uitsteeksels
6. grootte Het is namelijk erg lastig om vanaf een plaatje te determineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb andere foto's maar helaas is de app vrij beperkt dus ik kan er helaas geen bijvoegen. Ik laat hem wel lekker zitten en anders verzin ik zelf een naampje voor hem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter even via de website inloggen in plaats van de app. Dan kan je de vraag uitbreiden. Maar foto's zijn even minder belangrijk dan antwoord op de vraag. Vooral de vragen 2 t/m 4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien weet EdDijst het uit zijn hoofd. Die weet enorm veel! Stuur hem anders een PB met de link van deze vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, dat is een exotisch exemplaar misschien die met de palm meegekomen is? Ik weet niet eens of het wel een rups is. Daarvoor kan je de poten even goed bekijken. Ziet er mooi uit.
amc
12 jaar geleden
http://www.vlindernet.nl/contact.php?foto=2 Stuur hen die foto eens op als niemand hier het weet. Zij zijn altijd op zoek naar foto's van rupsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een exotisch exemplaar. Ik denk ook dat je op Vlindernet veel meer kennis hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... een hele rare mooie rups.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc Helaas nemen ze geen foto´s aan om te bekijken wat voo rups het is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc toch wel, sorry verkeerd gelezen. Ik laat weten als ik meer weet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze nemen wel foto's aan, maar je moet je wel verdiepen in welke gegevens er nodig zijn. Dit is een exoot, daarom staat die niet standaard op vlindernet. Ze komen mee als eitje met de plant als die geexporteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?tbm=isch&source=mog&hl=nl&gl=nl&client=safari&q=spiny%20slug%20caterpillar&sa=N&biw=320&bih=356#p=1
Amadea
12 jaar geleden
Dit prachtige schepseltje wordt dus een lelijke bruine mot. Wonderlijk toch. Maar gefeliciteerd dat je de naam hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=spiny+slug+caterpillar&rlz=1I7ADFA_nl Goed gevonden! Hoe kwam je hier op? Misschien kan iemand het als antwoord posten.
Amadea
12 jaar geleden
Hoezo Som? Zoals in de toelichting staat heeft Vlindernet het antwoord gegeven. Dan kan toch niet iemand anders die informatie gebruiken om mee te scoren....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet met die informatie of alleen de naam.

Antwoorden (1)

Vermoedelijk is het een Lonomia. Deze kleur heb ik kunnen vinden, maar wel een geel neefje en een roze nichtje. Ze zijn uit de familie van Saturniid motten uit Zuid-Amerika.
Let op: ze zijn giftig! In het zuiden van Brazilië overlijden er elk jaar een paar mensen door. Zij komen dan met een arm tegen een boom waar meerdere van deze rupsen op zitten, en het gif van de haartjes veroorzaakt dan een ernstige aandoening die dodelijk af kan lopen. De Lonomia obliqua is de gevaarlijkste.
Amadea