Hoeveel tijd verstrijkt er tussen het moment van eten en het moment dat de ontlasting het lichaam verlaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
30K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/hoelang-voedingsmiddel-erover-mond-kont.100319 Kijk daar naar de antwoorden en de linken die er bij gegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/duurt-spijsvertering-normaal.15295

Het beste antwoord

meestal ongeveer 1 dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ongeveer 24 uur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per persoon. Bijv een buschauffeur beweegt heel weinig dus verteert het lichaam het voedsel veel langzamer (dan duurt het ong 20 uur). Het varieerd van 6 uur tot 1 dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets kun je gewoon bij jezelf nagaan. Eerst gaan eten, daarna merk je vanzelf wel wanneer je moet poepen.

Denk je dat er misschien een soort standaard tijd tussen eten en ontlasten zit?

Ik denk niet dat er zoiets bestaat als ´standaard´als het om eten, spijsvertering en ontlasten gaat. Het is voor iedereen verschillend, iedereen heeft zijn persoonlijke metabolisme. De een verteert dingen sneller of juist langzamer dan de ander.

Zo heb ik zelf een heel snelle spijsvertering en moet ik soms drie keer per dag poepen, terwijl mijn partner maar eens in de twee of drie dagen moet. We zijn allebei gezond, daar niet van, maar we reageren nu eenmaal anders op allerlei voedingsstoffen en bovendien hebben we ook een ander levensritme.

Dus kijk maar hoe het bij jouzelf zit en vergelijk dat eens met anderen. Je zal zien dat iedereen anders is op het gebied van de spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, tip: eet iets heel pittigs (dan voel je het meestal als je het uitpoept) of eet iets dat nog een beetje zichtbaar blijft, zoals boerenkool of bieten. Dan weet je wat je 'normale' patroon is.
En dan nog kan het inderdaad erg wisselen, afhankelijk van je voedsel, je vochtinname, beweging, en stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of gewoon een pit oid inslikken ;)
Het verbaast mij dat rode bietjes zich soms verbazend kort na het eten zich in de ontlasting doen gelden.
Formeel wordt twee tot drie dagen aangehouden voor het voedsel de tractus digestivum (het komplete maagdarmstelsel van mond tot kont, plat gezegd) heeft doorlopen maar blijkbaar is dat per persoon en per voedingstof verschillend.
Vooral bij een glutenreactie kan het voedsel inderdaad in enige uren met flinke diarree het lichaam uitgeknikkerd worden, dus het heeft ook met tolerantie te maken.
Dus kan alleen met een zeer generaliserend gemiddelde ongeveer twee dagen aangehouden worden met een enorme afwijking naar beide kanten in duur.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afhankelijk van de stofwisseling en het voedsel kan het enkele uren duren maar ook langer dan een paar dagen.

de hoeveelheid vezels, en de lichamelijke gesteldheid heeft ook invloed op de tijd waarin men verteerd voedsel kan 'downloaden'

ik ga er dan even vanuit dat er geen obstipatie is, want dan kan het helemaal lang duren.

bij een buikgriep heb ik de ervaring dat het binnen een uur gepiept kan zijn overigens.

----------------------------------------------------

De spijsvertering is een ingewikkeld proces wat begint in je mond en eindigd in de endeldarm. Dit proces bestaat uit 9 stappen. De duur van de spijsvertering variëert van 24 tot 72, afhankelijk wat je eet. Tijdens je spijsvertering word je voedsel die je eet omgezet in koolhydraten, eiwitten , vetten. De andere stoffen die over blijven worden afgebroken en afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle maaginhoud: 2 - 3 dagen.
Een keer eten: 10 uur (op een lege maag).