Hoe wordt bekeken of vast gesteld dat bepaalde planten / dieren familie zijn?

Hoe kan men zien dat de komkommer familie is van de tomaat. Ze lijken niet eens op elkaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

ten eerste zijn komkommer (Cucumis sativus,) en tomaat(Solanum lycopersicum) geen familie van elkaar, verder is het zo dat in de flora het vrij gemakkelijk is de verschillende famielies van elkaar te onderscheiden door middel van determinatie van de verschillende planten kun je al een heel eind komen door te kijken naar de opbouw van de plant en de vorm en opbouw van bloem, blad, wortel ,stengel en de groeiwijze.de wetenschap die zich daar mee bezighoud heet taxonomie. 1. wieren (algen)
2. sporenplanten (varens, mossen)
3. zaadplanten (bomen, bloemen)

vervolgens word zo'n groep verder ingedeeld in bijvoorbeeld (3)
1. naaktzadigen bijvoorbeeld orchideen
2. bedektzadigen bijvoorbeeld bonen
welke weer ingdeel worden in
1. eenzaadlobbige (monocotyle)bijvoorbeeld orchideen
2. tweezaadlobbige (dicotyle) bijvoorbeeld bonen

vervolgens word er weer onderverdeeld in
1. houtachtige planten (bomen, struiken)
2. kruidachtige planten (groene planten
dan heb je de familie al een heel eind gehad op de eerst schifting en kun je verder sorteren op oa de bloeiwijze
bijvoorbeeld
1. vlinderbloemige bijvoorbeeld bonen
2. schermbloemige bijvoorbeeld Wortels
3. grasen bijvoorbeeld rijst ,tarwe,mais,bamboe
4 samengesteld bloemige bijvoorbeeld gerbera
enzoverder totdat je bij de plant aangekomen bent die je wilt benoemen, het gaat te ver om alle families ,,geslachten ,soorten en ondersoorten hier op te noemen ,maar door de kenmerken van de planten te vergelijken is het dus mogelijk om alle planten in dergelijke familieverbanden weer te geven,en te onderscheiden,het is net zoals met dieren een logisch systeem waarbij je duidelijk kunt zien tot welke groep een plat behoort (net zoals je ziet dat een kat geen hond is )
maar omdat er zoveel verschillende planten zijn komt het voor dat planten nu ergens anders ingedeeld worden dan vroeger en dus een nieuwe wetenschappelijke naam krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Komkommer en tomaat zijn allebeide nachtschade gewassen. Netzoals de aardappel. De planten zijn kruidachtige planten of kleine struiken. De bladeren om en om tegenoverstaand, de bloemen zijn punt-symmetrisch en hebben een karakteristieke vruchtbeginsel bestaande uit twee hokjes. De vrucht zijn bessen of doosvruchten.

Vroeger werd een plant geplaatst op basis van uiterlijke kenmerken, zoals het aantal meeldraden, zaden, vruchten ed., nu veel op basis van genetische samenstelling

Met fylogenetische systematiek doelen we op de tak van systematiek die verwantschappen en afstamming van soorten reconstrueert volgens de opvatting dat, in tegenstelling tot de numerieke taxonomie, niet alle kenmerken evenveel zeggen over verwantschappen. Een verwantschapsanalyse geeft als resultaat een stamboom of fylogenie. Deze geeft aan hoe soorten met elkaar verwant zijn. Een tak van een stamboom wordt ook wel clade genoemd en hierom de fylogenetische systematiek ook wel cladisme of cladistiek. Omdat het gebruik van deze term te veel nadruk legt op de takken van de stamboom en te weinig op de veranderende kenmerken in het vertakkingsschema, is de term wat minder in zwang dan fylogenetische systematiek.