Ze groeien van de pit naar buiten. Als je een beetje wiskunde snapt, dan snap je ook dat, zoals in de wiskunde, "ieder punt op de cirkel even ver verwijderd is vanaf het middelpunt". Hierdoor is het logisch dat sommige vruchten rond zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, die laatste zin gaat vragen oproepen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, hier was ik al bang voor :P
De meeste vruchten zullen wel rond zijn, maar sommigen hebben gewoon andere eigenschappen, zoals bananen, waardoor ze langer worden. Zie de vraag "Waarom zijn bananen krom" hiervoor (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bananen zijn krom omdat ze zo beter in een tros passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet omdat ze naar de zon groeien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groeien ze omhoog tegenwoordig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het puntje/ uit einde ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu haal ik de wiskunde er weer bij @ Widar:
Ooit gehoord van een "toenemend dalende" lijn?
Die 'neemt ook toe' (is op weg naar boven) maar richt niet naar boven. Ze groeien dus niet letterlijk omhoog, maar het uiteinde groeit er wel naartoe. Nu maar hopen dat ik het goed heb gezegd :P
Een bol heeft van alle vormen de meest gunstige verhouding tussen inhoud en oppervlakte. Dus relatief groot volume bij relatief klein oppervlakte. Een klein oppervlak beschermt de vrucht tegen uitdrogen. En dat maakt de appel langer aantrekkelijk om door vogels gegeten te worden, waardoor de kans op succesvolle voortplanting van de appel groter is. Daarom is de appel rond (bolvormig).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zijn vele andere vruchten dan niet rond? Lijkt me niet dat jouw reden de juiste is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vogel zou bij de pit moeten komen lijkt me dan.
door de 'ronde' vorm zit hier nu net het meeste vruchtvlees wat me juist niet handig lijkt. vogels eten toch juist graag appels die zacht zijn (dus zo lang aantrekkelijk gaat volgens mij ook niet helemaal op)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zouden ronde vruchten nogal moeten overheersen, maar ik zie niet overal appelbomen staan in oerbossen.