Omdat eenden het eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kroos is een verzamelnaam voor verschillende soorten van kleine, gewoonlijk schijfvormige waterplanten die te zamen het geslacht Lemna uitmaken.
Eendenkroos wordt zo genoemd omdat het door eenden gegeten wordt.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kroos" en "kroost" schijnen als woorden dezelfde oorsprong te hebben in "gekriel, dooreen bewegende massa", "gekrioel" en het oerslavische woord "kŭsenĭcĭ", dat ook "bewegen" betekent en "veel gebruikt voor de bewegingen van wormen en andere kleine diertjes, ook voor het gewriemel, gekrioel van mieren" - zie bron.

Wie kijkt naar jonge, spelende kinderen, kan zich vast iets voorstellen bij dat "gekri(o)el", en als je naar eendekroos kijkt - zeker als er iets als een eend doorheen beweegt - kun je daar ook wel gekrioel in zien. Overviel me meteen een gedachte aan kri(o)elende krielkippen, maar dat terzijde.

Dus mijn uitleg, naar aanleiding van het etymologie-verhaal van het Tijdschrift voor Nederlandse Taal en Letterkunde (uit 1916 trouwens) is dat de waterplantjes "krielen" als er iets doorheen beweegt, en dat "kroos" een oorsprong heeft in dat "gekrioel".
Waarom het samengesteld is met de "eend", kan liggen aan het feit dat eenden dol zijn op eendenkroos, maar ook aan het feit dat eenden het kroos laten krielen. Het wordt een leuke tongbreker zo!

Om af te sluiten, voor de vaste bezoekers nog een leuke etymologie die ik tijdens het lezen tegen dacht te komen: "Het poolse ksieniec betekent [...] ‘boekpens’"... Waarmee ik maar wil zeggen dat de uitleg van de oorsprong van woorden niet altijd exacte wetenschap is ;)