Hoe lang blijft een dier leven wanneer het ritueel geslacht wordt?

Marianne Thieme heeft het telkens over vier minuten, maar dat lijkt mij vrij lang.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Never nooit 4 minuten, veel korter.. Ze overdrijven bijna altijd in de politiek. Die dieren bij de slagader gesneden, dan ga je heus wel sneller dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap overigens niet dat de politiek zich hiermee bemoeit. Omdat er een paar mensen zijn die het onmenselijk vinden. Het is ook onmenselijk, omdat het dieren zijn. Verder vind ik de bahandeling van dieren in onze consumentenmaatschappij veel dieronvriendelijker dan wat bij een rituele slachting gebeurd. Dus dat daar maar eens naar gekeken word.

Antwoorden (6)

ongeveer 1.5 minuut. Maar dit maakt het lijden niet minder :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zoek een bron maar kan het niet vinden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biologieles deel1 groep 7. Nee, maar wat hij zegt hoeft niet per se uit een bron te komen omdat het feitelijk aannemelijk is. Zo werkt het bij alle zoogdieren wel zo'n beetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bewustzijn verlies je bijna onmiddellijk, omdat je bloeddruk naar de hersenen in een keer daalt. Zie het als flauwvallen.
Is heel snel gebeurd. Er wordt precies in de ader gesneden en bloedt snel dood. Het is niet toegestaan tijdens het ritueel slachten het dier te laten lijden volgens religie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De halsslagader wordt doorgesneden en het dier verliest vrijwel onmiddellijk het bewustzijn. Het bloed gutst eruit.
Het dier lijdt minder dan eerst een schietmasker opgezet te krijgen, ook geen lekkere activiteit.
Het vlees wordt bloedvrij en is dan beter houdbaar.
Uiteindelijk komt dit gebruik voort uit hygienemaatregelen voor het zo lang mogelijk goed houden van vlees. En dan vooral uit warme streken waardit werd gepraktiseerd.
Later is dit in de cultus (in de godsdienst en de cultuur tesamen)opgenomen.

Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen deze manier van slachten. Er gaan geen vrachtwagen vol koeien naar de slager. Volgens mij gaat de slager naar het dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijgaand artikel staat :
Het bewustzijn bij runderen na alleen een halssnede houdt gemiddeld ongeveer 1,5 minuut aan en kan oplopen tot 4 minuten.

Dus roept Thieme dat het 4 minuten is.

En bij bedwelmd slachten?
'We bedoelen ermee dat een koe bijvoorbeeld een kogel of een pin door de kop krijgt. Dat gaat heel vaak mis, waardoor het dier nog meer pijn lijdt.'

Lees het artikel in de bron met veel voor- en
tegenargumenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo liep er in deventer vroeger weleens een koe of stier in het centrum waar het slachthuis zat. de beesten waren niet goed geschoten.
iemand die daar werkte wist te vertellen dat er bij een ontsnapt dier messen op werden gegooid. je moet maar net ziek genoeg zijn in je hoofd natuurlijk. ik lees dat er veel pijnreceptoren in de hals zitten dus dit is ook niet prettig en gaat bovendien ook niet altijd in 1 keer goed. 'vaak misgaan' bij het schieten van een pin is een relatief begrip m.i. (over wel percentage spreken we dan ongeveer?)
als ik kippen slacht gaat de kop er in klap af (eigen ritueel)
en is het beest per direct dood, bewust zijn duurt volgens mij niet langer dan één seconde
(slacht voor consumptie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dier is vrijwel meteen zijn bewustzijn kwijt, als het goed gaat. Omdat het slachten (zowel regulair als ritueel) een routineklus is en er veel dieren op een dag geslacht moeten worden, streeft men ernaar om het zo snel en goedkoop mogelijk te doen. Hierin kan het misgaan, waarbij ze soms de ader niet goed doorsnijden en het dier langzaam leegbloedt. Er zijn genoeg filmpjes te vinden van dergelijke praktijken, waarbij de ader is doorgesneden en het dier op de kop gehangen wordt, waar het hevig spartelend leegbloedt.

De grootste zonde van de vleesindustrie is de grootschaligheid. Als er minder dieren geslacht zouden worden, dan was er meer oog voor het welzijn van het dier.