Waarom belonen je hersenen je voor nagelbijten?

Als je nagelbijt, maak je in je hersens een stof aan (keratine heet het geloof ik), die je een fijn gevoel geeft. Dus ga je er vaak mee door. Weet iemand waarom het lichaam dit doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
keratine is het materiaal waar je nagels uit bestaan, lijkt mij raar dat dit ineens in je hersenen geproduceerd word.

Het beste antwoord

Omdat de mens van nature zijn nagels niet aan een boom of steen oid krabt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wordt deze stof ook aangemaakt bij het knippen van je nagels , want dat komt op hetzelfde neer.Zelf , als kind , heel veel nagels gebeten en was daar niet gelukkig mee en heb het af kunnen leren toen ik me begon te schamen voor mijn "niet mooie "handen.Dit is geen antwoord maar je vraag vond ik interessant.
12 jaar geleden
Ik weet niet wát het mechanisme in de hersenen is, maar ik denk dat je nagelbijten zou kunnen zien als een stoornis in de impulsbeheersing. Het is een soort verslaving (niet in fysieke zin), net zoiets als haartjes uittrekken, aan korstjes krabbelen, of je vingers knakken. Uit gewoonte doet iemand dat soort handelingen steeds weer, en het niet uitvoeren ervan zorgt ervoor dat sommige mensen zich zelfs onrustig voelen totdat ze eindelijk dat haartje hebben uitgetrokken, die nagel hebben afgebeten, of dat puistje hebben uitgeknepen.

Doordat altijd een bepaalde handeling volgt op een trigger, (bijvoorbeeld het waarnemen van een puistje/haartje/niet afgekauwde nagel) bouwt zich een spanning op als de handeling niet wordt uitgevoerd, en volgt er een soort opluchting als hij wél is uitgevoerd. Het is allemaal vrij overdreven beschreven zo, maar volgens mij werkt het ongeveer zoals een niet-fysieke verslaving (zoals aan gamen, gokken, porno) maar dan in veel mindere mate.