Klein brein toch slim?

Hoe kan een kraai of roek met zo'n kleine hersenmassa vrijwel even intelligent zijn als een chimpansee?

http://www.nrc.nl/wetenschap/article2395862.ece/Superbrein_met_kraaloogjes
http://www.ebirdseed.com/blog/2007/10/crow_brains.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook best intelligent, met een heel klein hoofdje.

Het beste antwoord

Een olifant heeft een groter brein dan een mens. Is een olifant dan ook slimmer dan een mens?
Het gaat, zoals mevrkat ook aangeeft, niet direct om de grootte van het brein. Een belangrijk punt is hoe groot de hersenen zijn in verhouding tot gewicht van het organisme waarin het zich bevindt. Relatief grote hersenen kunnen dus gebruikt worden voor wat meer intelligent gedrag. Mijn eerste twee bronnen geven daar wat meer uitleg en een overzicht van.

De tweede bron (ebirdseed.com) geeft een link naar een artikel (mijn derde bron) waaruit ik opmaak dat kraaien een relatief groot brein hebben. Verder wordt er beweert dat de verhoudingen van brein tot lichaamsgewicht ongeveer gelijk zijn voor chimpansees en kraaien. Kraaien en chimpansees zouden wat betreft deze maat dus even intelligent moeten zijn.

Het artikel in NRC geeft kort weer dat kraaien en chimpansees (ongeveer) even intelligent zijn door te stellen dat beide dieren met gereedschap overweg kunnen en dat er samengewerkt wordt om voedsel te vinden.
Als ik uitga van het NRC artikel, zou je ook kunnen stellen dat olifanten even slim zijn als kraaien en chimpansees, want ook olifanten werken in groepen samen en kunnen gereedschap gebruiken (zie Wiki). Sterker nog, je kunt ook zeggen dat wij mensen even slim zijn als al die andere dieren.

Hier komt dan ook het argument van XiniX om de hoek: het ligt er maar aan hoe je intelligentie meet. Meet je alleen gebruik van gereedschap en het werken in groepen? Dat kan, maar dan zitten zowel kraaien, chimpansees, olifanten en mensen aan dezelfde kant. Wil je daar ook een onderscheid hebben in intelligentie, dan moet je weer andere maten gaan verzinnen en gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1 en bedankt voor de goede links.

Andere antwoorden (3)

Ja...

Intelligentie hangt af van hoe je het meet, dus bij deze meetmethode is het gelijk, maar ik zal je zeggen dat als ze een andere meetmethode gebruiken de uitkomst heel anders kan zijn...

Dus het zegt mij niets...

Mannen en vrouwenhersenen verschillen heel wat in gewicht, maar toch is er niet echt een verschil in intelligentie... (ja, behalve domme blondjes, maar dat zijn natuurlijk geen vrouwen)... Er zitten veel kleinere vouwen in de hersenen, zodat de capaciteit toch gelijk is aan die van een man...

Dus het is zomaar niet gezegd dat intelligentie van dieren gelijk of verschillend zijn... De gebruikte meetmethode heeft een beslissende factor, naar mijn mening...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of er van een meetmethode gesproken kan worden kanik niet zeggen. Kauwen blijken dezelfde of soortgelijke problemen even snel op te lossen als chimpansees.
En hoewel hun brein relatief groot is hebben ze toch maar enkele kubieke cm tot hun beschikking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kauwen: hier had roeken moeten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok ok... Ja dus op dit onderdeel scoren roeken even hoog als chimpansees, maar alleen hier... Zet ze samen in één kooi en dan eens kijken wie de intelligentste is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee!
t gaat niet om de massa maar om de ontwikkeling .,hersencellen bouwen soort bruggetjes naar elkaar zodra je wat leert.zo ontwikkeld de brein zich.en maakt de brein slimmer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch lijkt de mens pas spectaculair slimmer dan een aap te zijn geworden sinds hij een veel groter hersenvolume kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of kreeg de mens meer hersen-volume naarmate de mens slimmer werd..door bv rechtop te gaan lopen en daardoor hele andere dingen met z'n lichaam kon doen en ontdekken..
Die kraai hoeft geen boodschappen te doen,
de afwas, auto tanken etc..

Veel bezigheden die ons belasten kent de kraai niet

maar voedsel vergaren en overleven is zijn
dagelijkse kost - onderhevig aan de menselijke
omgeving met allerlei nieuwe dingen zal hij/zij/het
ook hier proberen een voordeel te halen.

En dat de kraai/roek een uithoudingsvermogen heeft
en passie om een puzzle te kraken is natuurlijk
goed voor zijn overleven.

Dat geeft ons een beeld van intelligentie..

Het blijft niet bij roeken en kraaien.

De vraag is bijvoorbeeld of goed gevoerde dieren
ook zo creatief zijn?